igångsättning
Hej
Är nu på bf+12 och kommer förmodligen bli igångsatt fredag 8/7. Kan någon berätta hur det går till?
Kram Tessan
Hej
Är nu på bf+12 och kommer förmodligen bli igångsatt fredag 8/7. Kan någon berätta hur det går till?
Kram Tessan
ingen som är uppe?
Jag blev igångsatt BF+3 pga lite fostervatten. På mig tog dom hål på fosterhinnan och efter en timme fick jag värkförstärkande dropp. Kom till förlossningen kl 9.30 hade sen inte så jätte bra koll på klockan. Sen får man en liten maskin som mäter värkarna och kollar bebisens hjärtljud, detta sker cirka 20 minuter var timme. Då måste man sitta stilla men mellan detta kan du vara uppe och röra dig.
Mellan varven kollar även BM hur mycket du öppnat mig. Jag hade öppnat mig 1 cm när jag kom in till förlossningen och kl 18.00 hade det inte hänt något. Kl 21.30 hade jag öppnat mig helt och det var dax för att krysta. Detta tog cirka 1½ timme. Bebisen kom ut kl 22.56.
Allt gick bra och jag tyckte att skönt att veta jag hade allt jag behövde ha runt mig och slapp åka in under värkarna. Jag använda mig utan TENS, Lustgas och EDA. Allt utom Lustgasen fungerade på mig.
Så var det för mig och jag hoppas du är nöjd med svaret. Vill du veta mer så är det bara att fråga.
Jag blev igångsatt med att dom spräckte hinnorna, innan hade jag endast svaga värkar. Efter att hinnorna var spräckta så kom värkarna i ett, utan paus. Men är det planerad igångsättning får man gelé + värkstimulerande dropp , om jag inte minns fel.
Men har du tur så sätts det i gång av sig själv innan Fredag! Lycka till!
Tack för svaret, jag är nöjd då vet man ungefär vad man har och vänta sig
Blivit igångsatt med båda mina...första gången tog de hål på hinnorna vid 10 tiden...dropp sattes vid 11.30 och jag hade etablerade värkar vid 13 tiden. De ökar på droppet en gång/kvart för att hela tiden höja värkarna, droppet sitter ända tills bebisen är född. Jag började med lustgas och akupunktur..gick sedan över på eda. Bebis är född 18.44. Höll på att sluta i snitt då hon blev för påverkad av droppet, temet stod i dörren och skulle precis dra iväg mig då hon kom ut. Dock väldigt medtagen.
Andra gångren sattes jag igång pga för tidig vattenavgång. Dropp sattes vid 10-11 tiden, ökades på under hela dagen. Etablerade värkar vid 17...in på förl. rum strax före 19 och bebis kom 21.08.
Det negativa med just igångsättning och dess dropp är att förlossningen kan bli längre då värkarna kan stanna av. Tyvärr så finns ju även större risk för att de slutar med snitt oxå, men detta har du säkert fått info om.
Hoppas det kommer igång av sig själv under veckan.
Lycka till!!
Hej
Vi har inte fått någon info om igångsättning, var på UL i fredags och ska till förlossningen på fredag och då sa bara bm att vi skulle vara beredda på igångsättning.
Tack för era svar
Jag fick bara dropp i handen! blev igångsatt pga vattenavg.
Gick SÅÅ bra! Kan inte tänka mig en snabbare o bättre förlossning.
hade ONT i ca 30 minuter! Läs min info!
Jag blev igångsatt genom att det spräckte hinnorna och gav mig dropp i handen.. det tog 2timmar och 24 minuter från första värken tills att min son var ute... gick för fort så mitt psyke hann inte med..
Tog mig många timmar innan jag kunde inse att det var mitt barn.
Jag blev igångsatt pga svår preklampsi v.38+1. De satte dropp på mig och 2 timmar senare spräckte de mina hinnor. Sen 4 timmar efter de spräckt hinnorna så kikade vår lille son ut.
Kanske ska tillägga att jag redan var öppen 3 cm när de satte igång mig + att livmodertappen var helt utplånad.
Jag blev igångsatt p g a tidig vattenavgång utan värkar, som det så fint heter. Fick värkstimulerande dropp direkt, då livmoderhalsen var lagom mogen för det. Fy för i helvete vilken pina. Det är nog det mildaste jag kan säga om det hela. Jag ivill aldrig aldrig göra om det.