Debet/Kredit
Kan någon vara så vänlig och förklara för mig hur man tillämpar detta?
Sitter med företagsekonomi B och fattar ingenting!!
Kan någon vara så vänlig och förklara för mig hur man tillämpar detta?
Sitter med företagsekonomi B och fattar ingenting!!
Vad är det du undrar över? Debet och kredit används i all redovisning på företag. Alla transaktioner finns med på två ställen.
Det jag undrar över är hur man lätt kan se om en utgift/inkomst ska ligga som debet eller kredit...
Sitter med övningar just nu :
Ex
En leverantörsskuld betalas med 19 000 kr över plusgiro.
Vilka konton ska belastas och med debit eller kredit?
Förstår att det ska vara kontot för leverantörsskulder och plusgiro men i vilket konto blir det kredit och debit och varför?
Det finns regler. Googla så får du säkert svar.
Tex så konteras alltid minusposter i kontoklass i i kredit
Så plusgirot kredit, levskuld debet.
"i kontoklass 1" ska det ju stå
Kontoklass 1 = utgifter ökar i kredit
Kontoklass 2 = skulder ökar i kredit
Kontoklass 3 = intäkter ökar i kredit
Kontoklass 4,5,6 = Kostnader ökar i debet
Jag brukar alltid utgå från kontoklass ett där jag tycker det är logiskt.
Tex pengar in på banken är ju bra så det konteras på "plussidan" = debet
Skriver jag en kundfaktura så ökar ju den i debet då det är kontoklass ett, alltså hamnar ju intäkten på fakturan i kredit.
Betalar jag en lev.skuld så är det ju pengar ut från kontot, alltså negativt = kredit. Då hamnar ju automatiskt motkonteringen (minskning lev.skuld) i debet.
Ett enkelt sätt att tänka är:
Debet ät något som går IN i företaget.
Kredit är något som går UT ur företaget.
När du betalar en levskuld går pengar Ut ur företaget = kredit.
Varor kommer in = Debet
INgående moms = Debet
hur man bokföra varor som är skadad och kunden vill ha nedsättning på prist
ex varor till en kund kom fram med 1/4 del skadad efter tel samtal kunden bevljer en nedsättning på 2000kr inkl moms betalning sker via plusgiro