• FrökenNorkok

Hur flytta smidigast vid lägenhetsbyte?

Vi skall troligtvis byta lägenhet med en annan familj och funderar lite hur man flyttar smidigast då båda skall flytta ut/in samma dag.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Hur flytta smidigast vid lägenhetsbyte?
  • Nyfiken gul

bestäm ett klockslag då lägenheterna ska vara tomma.

Tex att båda lägenheterna ska vara tomma kl 12.  Då vet ni båda att då är det bara att flytta in efter det.

Vid ett sånt här tillfälle är det också bra om ni har möjlighet att ha en stor flyttbil eller flera bilar då hela lägenheten måste vara tom på en gång.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mickis74

Vi såg till att ha varsit tomt rum där vi körde in våra grejer....sen löste sig allt vartefter.

• FrökenNorkok

Ja det var det jag funderade på. Ska man ha ut allt på en gång eller tömmer man rum efter rum.
    Ditt förslag är kanske ändå bästa lösningen. Sen måste man ju hinna städa också.
    Det blev mycket att tänka på helt plötsligt.

• Miss Lau

När vi bytte lägenhet så såg vi till att vardagsrummen var tomma i båda lägenheterna och sen var det bara att flytta ut grejer från oss medan de flyttad in. Gick faktiskt rätt smidigt trots allt.

Och vi bestämde tillsammans att vi skulle skippa flyttstädet och i stället städa våra nya lägenheter själva.

• FrökenNorkok

Valmar: Tänk vad skönt det hade varit att skippa flyttstäd För man städar ju ändå i den nya lägenheten på en gång eftersom det blir så stökigt vid en flytt.

• Tecken
    FrökenNorkok skrev 2008-09-25 10:49:29 följande:
    Valmar: Tänk vad skönt det hade varit att skippa flyttstäd För man städar ju ändå i den nya lägenheten på en gång eftersom det blir så stökigt vid en flytt.
    Men tänk på att ett "normalsmutsigt" hem kan vara så olika för olika människor... Jag hade aldrig gått med på att skippa flyttstädningen, däremot tycker jag att det kan vara en god idé att inte städa golven (för man går ju in och ut med skor på, kånkandes på lådor).
  • Miss Lau
    Tecken skrev 2008-09-25 11:48:02 följande:
    Men tänk på att ett "normalsmutsigt" hem kan vara så olika för olika människor... Jag hade aldrig gått med på att skippa flyttstädningen, däremot tycker jag att det kan vara en god idé att inte städa golven (för man går ju in och ut med skor på, kånkandes på lådor).
    Ja, visst är det så! Men om man ändå ska ta in någon som flyttstädar gör jag det hellre efter att jag fått saker på plats i min nya lägenhet.
  • Tecken
    Miss Lau skrev 2008-09-25 11:51:36 följande:
    Ja, visst är det så! Men om man ändå ska ta in någon som flyttstädar gör jag det hellre efter att jag fått saker på plats i min nya lägenhet.
    Jag bytte lägenhet med en person för några år sedan. Vi kom överrens om att flyttstäda, i enlighet med värdarnas regler. Fick en chock när jag kom till en lägenhet som såg ut som en knarkarkvart. Varför såg jag inte det när jag var där på visning? Ja, du, förmodligen för att kvinnan jag bytte med hade vääääldigt mycket möbler i sin lägenhet, som dolde mycket (däribland en brandskada!!). Och nej, vi fick ingen ersättning från vår nya värd. Så kan det gå. Och då hade vi ändå kommit överrens om att flyttstäda...
  • Hejapappa

Vi hade tanken att tömma varsit rum först, som skulle fungera som tillfälligt förråd åt den andre, medan vi bar emellan (gångavstånd).
    Jag hade laddat upp med ett antal kompisar, vi bar och var väldigt effektiva. Tyvärr hade den andra familjen inte alls lika många som bar, och de använde mycket tid till att fika...
    Så mot slutet av dagen var vår lägenhet tömd och städad, deras långt ifrån tömd och definitivt inte städad. Och det mesta av våra grejor stod i en hög ute på gården...
    Så lägg lite kraft på att prata ihop er om hur det skall synkroniseras, och se till att båda parter har tillräckligt med folk!

Kul (i efterhand) grej: Vi hade packat ett survival-kit till vår nyföding, med blöjor, ombyte, nappflaska etc. Och hade full kontroll på detta, medan kompisarna bar. Trodde vi. Plötsligt var den väskan borta, någon hade greppat den, ingen visste vart den tog vägen. Kris!
    Väskan hittade vi en månad senare, längst in bakom en massa bråte i cykelgaraget där den hamnat...

• kramgrisen

vi bytade lägnehet. vi hade tagit ut allt från vår lägenhet och städat och allt. så var bara för henne att packa in sina saker. lite bull var att hon typ inte packat nåt alls, bara i köket och så. men ställ tex grejrna på balkongen elelr i ett tredje rum om ni har det. så kan de tex börja med ett anant rum..

• FrökenNorkok

Tecken: Det tänkte jag inte på. Som tur är så har vi samma hyresvärd så jag skall prata med dem vad som gäller vid bostadsbyte. Det händer ganska ofta att hyresgästerna byter med varandra så jag tror de har koll på vad som brukar bli bäst.

Skönt att höra hur andra har gjort, för i teorin låter det så enkelt...

Svar på tråden Hur flytta smidigast vid lägenhetsbyte?