• ingefrid

Hemma länge?

Jag är nyfiken på att höra om föräldrar som varit hemma länge (mer än 1,5 år/barn) med sina barn. Frivilligt, inte på grund av arbetslöshet eller så. Hur får ni det att gå ihop ekonomiskt och vad har reaktionerna varit från arbetsgivare och omgivning?

• Svar på tråden Hemma länge?
  • ingefrid

Så roligt att läsa om alla engagerade föräldrar som gör allt för att deras barn ska få en bra start i livet. Jag önskar att min lilla flicka inte behöver börja på dagis/dagmamma förrän hon är närmare tre år, men vi får väl se hur det blir. Jag kan känna solidaritet mot mina arbetskamrater och min arbetsgivare, hur hanterar man sånt? Det är inte så lätt att hitta ersättare till mitt jobb, så jag vet att de har det lite besvärligt när folk ska vara mammalediga. Inte så att man inte får, absolut inte, men jag vet att de får det tufft. Nu ska dessutom min ersättare få barn nästa år  :)

• ingefrid

När det gäller frågan om barnen inte får nog med stimulans om de är hemma hela tiden, är väl svaret olika beroende på hur gammalt barnet är. Svaret blir helt annorlunda om det gäller en 1-åring, en 3-åring eller en 6-åring. När vi som är vuxna nu var små, fanns det fortfarande många föräldrar som var hemma med sina barn, iaf där jag bodde (på landet). Vi hade långt till andra barn, och våra mammor var hemma med oss tills vi började skolan vid sju års ålder. Att jämföra det med att vara hemma tills barnet är till exmpel tre år blir inte riktigt rättvist.

• ingefrid

Mor 04 å 07: Jag ska försöka intala mig det också, att jag inte är oumbärlig (även om det känns smickrande, som sagt :)). Vi har funderat på att jag ska erbjuda mig att jobba lite om ett halvår eller så, om de behöver nån då när två medarbetare går på mammaledighet samtidigt. Visar jag lite goodwill då, kanske det är lättare att få mer ledigt längre fram? Tanken är att trixa med dagarna tills vår lilla tjej blir drygt 1,5 år och kanske turas om att vara hemma... sen hoppas vi att vi kan bli välsignade med ett barn till :)

Svar på tråden Hemma länge?