• anette75

Hemma länge?

Jordgubbstjejen skrev 2008-09-28 11:39:26 följande:
    [citat]
    Intressant tråd det här, kan ju meddela att när min mamma fick mig för 29 år sedan valde hon att bli hemmafru, min pappa ville gärna ha det så fastän han inte är någon höginkomsttagare. De levde väl inte direkt snålt, men sparsamt.
    Förr i tiden betalade pappan i en barnfamilj ingen inkomstskatt alls för att mamman skulle kunna vara hemma. Detta ändrades dock med ett raskt pennstreck i förordningen 1976 vilket fick till följd att många kvinnor var tvungna att ge sig ut i arbetslivet.
    Ser att du är född några år senare men skattebefrielsen är ändå en intressant aspekt i denna diskussion.
  • anette75
    saffe skrev 2008-09-29 09:28:30 följande:
    Hej! Jag skulle gärna vara hemma länge med min dotter, men ekonomin tillåter det inte. Hon ska i alla fall vara hemma tills hon är 1 år och 7 månader, vilket känns ok. Men jag undrar hur det är för er som är hemma många år utan att jobba, när det gäller pensionen? Förlorar ni inte mycket på att inte jobba? Är det något ni funderar på? Sparar ni extra till det i så fall?
    Den statliga pensionen förlorar man ju lite av men arbetsgivaren betalar in tjänstepensionen hela första året du är hemma (om du har tjänstepension via din arbgivare alltså). För egen del känns pensionen så avlägsen så jag tänker inte så mycket på den, jag har definitivt inget regelrätt pensionssparande då jag tycker det är typ det sämsta man kan göra. Du låser ju pengarna och kan inte komma åt dem alls innan pensionen! Det är ju NU jag behöver mina pengar, när man satt bo och har höga lån. Så jag sparar på ett vanligt sparkonto så jag kan ta ut om det behövs.
Svar på tråden Hemma länge?