• F  Love

Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?

Jag och min man, har två egna barn och två bonusbarn var, vi och barnen lever ett helt underbart vanligt familjeliv när vi är tillsammans...barn(7år)är varannan vecka hos oss, barn(10år)bor hos oss på heltid, träffar Bio föräldren (vill inte mer) under lov och vissa få helger. De andra två är nästan vuxna (15 o 18 år) de bestämmer själva när de vill komma. Och det är ofta, dels beror det på att de bor 50 mil ifrån oss! Men frågan är, Hur mycket kontakt ska man ha med exet - bioföräldrern (de berör de yngre barnens bion)? I veckan till och från 2-3 sms om inget särskilt, tex: kan du be han/hon ringa? Har ni (till barnet)en filt till massagestunden i skolan nästa vecka? Ibland känns det som det är helt djävla onödiga frågor.. Från början gjordes upp att man skulle endast ha telefonkontakt kvällen före överlämningen (vilket inte sker hemma hos sinsemellan utan på dagis/skolan..) pga osämja, bråk och tjafs vuxna emellan. Vi har inte emot att ha kontakt men ibland känns det väldigt löjligt och onödiga sms. Förstår ni vad jag menar? Egentligen vill vi inte ha någon som helst kontakt med Bion men man måste ju ha en viss kontakt men som sagt en kväll före överlämningen om det inte är allvarligt osv.. Hoppas vi kan få hjälp, tips med det här, vi vill få slut med denna onödiga kontakten utöver 1ggr/veckan...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-01 11:35
    Om kontakten emellan oss vuxna, fd:or, ex, bioföräldrar skulle fungera bra och man kan hålla ett moget, vuxet beteende är det jättebra och vi, min man och jag tror inte att det skulle vara så mycket sms, telefon kontakt osv. då, oss vuxna emellan. Vi står fast vid att det är bara barnet och bion som skall ha kontakt, och andra bio föräldrern ska ha kontakt en ggr i veckan kvällen före överlämningen förutom om det är akut eller oerhört viktigt ang. barnet! Sms och så vidare behövs alltså inte tex ang. kan du fixa..., barnet ska leka med..hämta barnet hos den...glöm inte... idiot...osv. Har man gjort en överenskommelse/avtalat hos soc. familjesamtal/rådgivningen att det räcker att man har ett telefonsamtal kvällen före överlämningen i veckan och givetvis akuta osv. Vi försöker leva som en familj och när bonusbarnen är hos oss så vill vi att de ska känna att det är hemma utan att behöva stressa, må dåligt över att oj jag MÅSTE ringa mamma för hon ville att jag ska ringa och att pappa inte ska glömma, ska ta med, prata med min kompis föräldrar, osv. Men vill barnet absolut ringa sin mamma/pappa jamen självklart ska de ringa! Biomamman har ett kontroll behov, hon litar inte på att pappan sköter ditt och datt, hon vill lägga sig i men vi vill absolut inte ha det så här längre...Det är helt ok om det vore viktiga sms och att det inte kommer varannan dag! När barnet är hemma hos sin mamma under veckan( då kommer inga som helst sms, det har hänt och då handlade om.. din idiot...barnet får inte...din fru får inte köpa kläder till barnet...jag vill inte att barnet blir nattad av din fru..det är du som ska ta hand om barnet inte hon..osv men hallåååå, vi är gifta, vi lever som en familj, vi har en underbar familj som har fungerat sedan första dagen vi träffades...

• Svar på tråden Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?
  • Zaria

2-3 sms i veckan är väl inget konstigt?

• F  Love
    Svar på #1
    Jo vi tycker det, eftersom vi har barnet endast en vecka åt gången och just under denna vecka ska det skickas frågor/funderingar/eller tjafs om inget/ kränkanden meddelanden till och från. Det har varit värre, men det är vissa perioder mycket mycket mer sms och tiderna de kommer på är orimliga åxå, Bion är dessutom arbetslös!
  • Pilgrimka

Jag tycker det verkar respektfullt att sms:a.

Då kan ni ju välja när ni ska svara istället för att bion ringer när ni är upptagna med något annat.

Har du något eget bio-barn som inte bor med dig?
    Jag skulle dö av längtan varje vecka om något av mina barn bodde ifrån mig. Jag skulle aldrig klara att inte höra av mig.

• F  Love
    Svar på #3
    Javisst är det respektfullt att sms, men det är frågorna som är onödiga och löjliga, hur mycket kontakt ska man ha med ex/bion? Vi vill ju inte ha någon som helst kontakt med dom, mer än om det är akut och kvällen före överlämningen!
    Ja, vi har båda varsitt bio-barn som bor 50 mil ifrån oss, men vi ringer till varandra och smsar men de har ju egna mobiler så vi kan hålla den andre föräldrern utanför..Vi lever med det ordspråket: Vi äger inte våra barn, de är bara till låns.. De är ju egna individer och en vacker dag så flyttar de hemifrån och hos oss vart det ju lite tidigare eftersom man separerade och flyttade...Men kontakten med sitt barn kommer aldrig brytas!
  • Zaria

F Love skrev 2008-09-25 12:24:56 följande:

Svar på #3Javisst är det respektfullt att sms, men det är frågorna som är onödiga och löjliga, hur mycket kontakt ska man ha med ex/bion? Vi vill ju inte ha någon som helst kontakt med dom, mer än om det är akut och kvällen före överlämningen! Ja, vi har båda varsitt bio-barn som bor 50 mil ifrån oss, men vi ringer till varandra och smsar men de har ju egna mobiler så vi kan hålla den andre föräldrern utanför..Vi lever med det ordspråket: Vi äger inte våra barn, de är bara till låns.. De är ju egna individer och en vacker dag så flyttar de hemifrån och hos oss vart det ju lite tidigare eftersom man separerade och flyttade...Men kontakten med sitt barn kommer aldrig brytas!
    Ge barnet en egen mobil som mamman får ringa på?
    Jag tycker det låter fullt normalt att höra av sig en 2-3 gånger per vecka för att höra hur barnet mår osv.

Dessutom respektfullt att sms:a.
  • kavvan

Jag fattar ingenting...

Min exman och jag har vår treåriga dotter halva tiden var (men inte hela veckor åt gången, eftersom vi tycker det är för lång tid.)
    Vi hörs av varje dag per telefon för att kolla läget och berätta för varandra hur hon har det och vad som händer. Detta gör vi dels för att vi vill, men också för att vår dotter ska känna närheten och inte tvingas växa upp i separata världar med vattentäta skott emellan. Ibland vill dottern själv prata i telefonen, men oftast inte.
    Av samma anledning köper vi hennes kläder tillsammans, för att allt ska vara hennes och inte tillhöra det ena eller det andra hemmet.
    Vi bor också på gångavstånd från varandra och använder varandra som barnvakt vid behov.

Jag inser att jag kommer att skällas för "viktigpetter" el. dylikt, men jag tycker man som förälder helt enkelt får se till att sådant funkar. Hur kan ett par tre sms störa?

• Zaria
    kavvan skrev 2008-09-25 18:30:40 följande:
    Jag fattar ingenting...Min exman och jag har vår treåriga dotter halva tiden var (men inte hela veckor åt gången, eftersom vi tycker det är för lång tid.)Vi hörs av varje dag per telefon för att kolla läget och berätta för varandra hur hon har det och vad som händer. Detta gör vi dels för att vi vill, men också för att vår dotter ska känna närheten och inte tvingas växa upp i separata världar med vattentäta skott emellan. Ibland vill dottern själv prata i telefonen, men oftast inte.Av samma anledning köper vi hennes kläder tillsammans, för att allt ska vara hennes och inte tillhöra det ena eller det andra hemmet.Vi bor också på gångavstånd från varandra och använder varandra som barnvakt vid behov.Jag inser att jag kommer att skällas för "viktigpetter" el. dylikt, men jag tycker man som förälder helt enkelt får se till att sådant funkar. Hur kan ett par tre sms störa?
    ÅÅååh,sån relationm hade jag också velat ha till min sons pappa.
    Dock missköter han barnet och bara hotar en massa både hans och hans nya. Jag hade blivit superglad om han skickade ett sms och undrade hur det var med sonen.
  • kavvan
    Zaria skrev 2008-09-25 18:52:29 följande:
    ÅÅååh,sån relationm hade jag också velat ha till min sons pappa.Dock missköter han barnet och bara hotar en massa både hans och hans nya. Jag hade blivit superglad om han skickade ett sms och undrade hur det var med sonen.
    Usch vad trist...ja, jag har haft tur med mitt ex! Och med nuvarande mannen
  • F  Love
    Svar på #6
    Det är ju barnet och bioföräldrarna som ska ha kontakt självfallet men bioföräldrarna behöver väl ändå inte prata med varandra om det inte gäller barnet, antyder bara att vi vill ha endast all viktig info, akuta saker när det behövs, men det är väl inget som är akut varje dag eller? osv. Vi har absolut inget emot att barnet ringer den andre föräldren och tvärtemot... Det vi syftade på och frågan gällde var; hur mycket ska bioföräldrar ha kontakt med varandra under veckan? Räcker det inte med 1ggr/veckan kvällen före överlämningen, dessutom har barnet fått en egen loggbok där man kan skriva vad barnet gör under veckan hos respektive förälder, eftersom barnet inte alltid kommer ihåg vad barnet gjort under veckan, vilket är helt underbart att läsa om det någonsin stod något, men biomamman vägrar att inse att det här är bra för alla parter. När min man Biopappan pratar med biomamman per telefon så frågar hon ingenting, säger inte om det är något särskilt, hon vill alltså mer eller mindre bara terra oss med sms:n....
  • kavvan

Jag anser INTE att det bara är barnet och bioföräldern som bör ha kontakt...

DU har väl valt personen du skaffade barn med - och därmed det gemensamma ansvaret?

Ett litet barn varken kan eller ska axla det ansvaret. Ni är föräldrar tilsammans och har ansvaret tillsammans - alltså måste NI kommunicera.

Hur kan ett par tre sms per vecka vara terror?

Svar på tråden Hur mycket ska man tolerera - ha kontakt med exet, bioföräldrarna?