• Woodcock

Någon mer som har blodgrupp 0 Rh negativ?

Har fått reda på att jag har blodgrupp 0 Rh negativ, vilket bara ca 15 % av Sveriges befolkning har. Någon mer? Någon som vet vad det innebär? Barnmorskan sa att jag ska lämna blodprov 2 gånger till för att kolla att inte antikroppar har bildats.

• Svar på tråden Någon mer som har blodgrupp 0 Rh negativ?
  • MammasälskadeMinna

japp jag har det också... Har inte barnmorskan förklarat?

• Lillgrodis

Ingen fara. Rh- betyder bara att du får en spruta efter förlossningen om ditt barn är Rh+. Kroppen kan börja bilda antikroppar mot ditt ANDRA barn i magen annars. Man tar lite blodprov under graviditetens gång för att vara på den säkra sidan.

Inget att oroa sig för, bara viktigt att det finns med i din journal så att de ger dig sprutan efter förlossningen.

• Wiva

Här har du en till Men va... Lämna blodprov för att kolla de fick inte jag göra under någon av mina graviditeter utan man får en spruta efter förlossningen för att stoppa att antikroppar bildas. Men dom kanske gör olika på olika mvc. Men sprutan kommer du att få!

• MammasälskadeMinna

Jag har också fått lämna blodprov... Bara för att vara på det säka sidan. Hade nog inte behövts eftersom chansen är extremt liten att det ska hända..

• biaw

hmm.. jag är o rh neg.. jag fick ingen spruta..

• Lillgrodis

Kanske fick du ingen spruta för att din son/dotter också är Rh-?

• snappi81

Här har du en till, min son hade samma som mig så jag behövde ingen spruta. Får man lämna fler prover vid nästa grav? Nån som vet..? (livrädd för sprutor)

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Miss Skellington
    biaw skrev 2008-09-25 12:18:38 följande:
    hmm.. jag är o rh neg.. jag fick ingen spruta..
    Sprutan får du bara om barnet ät Rh+.
  • miniliten

ja precis det ä bara om ditt barn ä positivt som du får spruta...

men ja som dom andra sagt så fick jag oxå ta sprutor under tiden jag var gravid för o kolla så att allt står rätt till.

• Lillgrodis

Nä, det blir några extra (typ 3 st) blodprover. Och en spruta i rumpan om barnet är Rh+. Och just i det läget känns en spruta som INGENTING mot vad man precis varit med om...

Svar på tråden Någon mer som har blodgrupp 0 Rh negativ?