Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

Ang mobiler och räknar med abonnemang. Köp inte abonnemang till tonåringarna utan de kan enkelt klara sig på kontantkort och ladda på det själva med sitt barn-/studiebidrag. OM de kan klara ett ab. så är ju kanske det bästa ett som Jenny70 skriver om, ring för max 199:- i mån. Ett sånt ab. har min äldste och han ringer aldrig för mer än det, skulle han göra det får han betala räkningen själv (han betalar de 199 kr själv nu). Han är 16. Min 13åring har kontantkort där hon fixar så hon får får skicka 5000 sms för 99 kr i mån och sen har hon lite pengar inbetalda så hon kan ringa om det behövs med. Passar henne bra. Så det är ju olika på olika barn vad som funkar. Men rent generellt så håll dem borta från ab. så undviker man överraskningar i form av höga räkningar.

• tjenixen
    fryxan skrev 2008-10-21 01:40:54 följande:
    ett tillägg: det tog ca: 2 år av sakta intro av vad pengarna skulle räcka till. pojkar är nog lite senare!?vår pojk gjorde misstag under tiden trots våra rekommendationer o kända tonårs tips. men det är tidens gång.han säger han kommer ihåg dom än idag!bra, vissa saker fastnar bättre då.
    Ja, ibland kan det ju vara bra att låta barnen/ungdomarna göra sina misstag för att på så sätt förhoppningsvis ta lärdom av dem. Inom rimliga gränser såklart :)
  • tjenixen

Tänkte höra hur ni gör vi "orättvisor". Om jag säger så här: Tonårsdottern rider och vi betalar då terminsavgiften och medlemsavgiften som blir ca 2500 kr per år. Vi har även nu betalat 60 kr per vecka då hon hyr häst en dag i veckan. Vi har även betalat ridutrustning i form av säkerhetsväst, ridhjälm, ridbyxor, ridskor, ryktborstar, spö, jacka, handskar. Det blir ju en liten nätt summa det. Den utgift hon har fast är mobilräkningen som hon betalar själv då. Hon har INTE sitt barnbidrag utan får 400 kr per månad i dagsläget. Hon är 13,5 år.

Tonårsson då: han gör ingen aktivitet som kostar pengar - gratis att cykla, springa och gå typ:) Han spelar gärna dator och åker på LAN, då har vi betalat matpengar till honom. Han betalar mopedförsäkring själv med sitt barnbidrag och även mobilräkningen. Han sparar drygt 200 kr i månaden hos oss så han kan få studiebidrag på sommaren med. Han har annars hela bidraget och han är 16 år.

Ska 13åriga dottern få sitt barnbidrag och betala mer själv av sina aktiviteter eller ska hon ha kvar sin månadspeng? Vi velar så jag tänkte höra hur ni skulle resonera om det:) Sonen då, känns som om dottern får så mycket mer än vad han får - ska vi betala hans mopedförsäkring som kompensation eller hur löser man sånt här? Barnen tjafsar själva nu om att det är orättvist osv och när vi vuxna då inte riktigt vet vilket ben vi ska stå på så underlättar det ju inte.

Hjälp!

• tjenixen

saan78: Visst är det så att millimeterrättvisa inte går att uppnå. Känner bara att lillasyster får så mycket mer än storebror. Nu tjafsar de båda om det också och att då försöka gå in och förklara är inte alltid så lätt. Tänkte att det kunde vara bra att höra vad ni andra har för argument :)

• tjenixen
    saan78 skrev 2008-10-22 10:53:31 följande:
    men cykeln, datorn och mopeden som sonen använder kostar väl också? eller har han betalat allt sådant med pengar han själv tjänat ihop?mina ungar försöker inte tjata om rättvist, eftersom de bara får svaret "nä det kanske inte är rättvist men det kan vara rätt ändå, nästa gång kanske det är du som får nogot som hon inte får, nu får du försöka vara glad för hennes skull".
    Ja, han har ju faktiskt sparat och gnetat och jobbat ihop datorn, halva cykeln och halva moppen ( fick de andra halvorna i present ). Det har inte varit något tjafs om orättvisa etc förut utan det är nu som det kommit upp till ytan. Man försöker ju så gott man kan och sen är det ju så att 16åringen sommarjobbar och får hela barnbidraget medan 13åringen inte jobbar så mycket mer än ibland och får bara typ halva barnbidraget.
  • tjenixen

ja ni, vi kan väl ganska snabbt konstatera att det inte är lätt att vara rättvis och inte få dåligt samvete, vara en bra förälder och se till alla sina barns bästa. Det är så olika faktorer som spelar in som mognad, intressen mm som gör om man får eller inte får barnbidraget osv. Helt enkelt ett komplext område kan man kanske säga:)

(jag har två barn till, förutom de på 13 och 16 har jag en på 6 och en på 3,5 och tror ni inte att 6åringen snappat upp att man faktiskt kan få veckopeng*ler* så nu får hon och lillebror en guldtia varje fredag som de stoppar i sina spargrisar. Det lilla lördagsgodis de får och om de någon gång vill köpa en tidning så får de än så länge det av oss).

Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget