Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget

jag tycker att en 13-åring är lite för ung för att få hela barnbidraget.... men jag vet att många tycker tvärt om...

jag har en 13-åring och en 17-åring som ingen av dom får sitt barnbidrag/studiebidrag själva. vi anser att dom absolut inte är i behov av så mycket pengar så länge dom bor hemma.

vi betalar kläder, (men köper dom kläder bara för att... får dom betala dessa själva)
    Får min 17-åring besök av sna kompisar, så kan jag av skor och jackor fort konstatera vilka av dom som får hela sitt studiebidrag, och vilka som forfarande får månadspeng, och föräldrarna betalar skor o kläder!!

Det är ju roligare att slösa bort sina pengar på det som är kul, än att köpa skor o kläder..

Naturligtvis är dom ju så olika, och jag tror inte att vår son skulle ha utslitna skor osv. då han är rätt noga med sitt yttre, men dessutom mycket ekonomisk, så ?? men en månadspeng som ska räcka till nöjen är ju även det en diskussionsfråga, då många ungdommar idag har alldeles för hög månadpeng... hur ska det gå när dom flyttar hemifrån och ska betala allt själva? och är vana att ha så mycket att bara slösa bort på nöjen??

• mimmi 1

Jag tycker det är ganska självklart att man som förälder betalar div. avgifter för sportaktiviteter... här är det 17-åringen som spelar fotboll, och det kostar ju... men jag har aldrig haft en tanke på att kompensera min 13-åring för det... hon kan ju börja hon med.. jag vill uppmuntra till att sporta, och skulle dom få betala sådant själva, finns ju risken att dom hoppar av...

Gym-kort är en perfekt julklapp däremot, och som räcker hela året.
    Det har sonen fått ett par år nu. och eftersom 13 år är för tidigt för att gå regelbundet på gym, så kommer hennes tid med, om ett par år....

jag har aldrig hört en enda gång från dottern att hon på något sätt tycker att hennes bror får mer än henne, pga. sportavgifter, fotbollskor, mm.

Svar på tråden Ni som ger tonåringarna hela barnbidraget