• Alvi

Hur farligt är det egentligen att dricka alkohol när man äter penicillin?

Jag festar inte ofta, några gånger per år bara och har tillsammans med fyra tjejer planerat världens bästa utekväll på fredag. MEN, lagom till denna stora händelse i mitt annars så händelselösa liv, har jag fått världens mest otippade infektion på benet pga en jävla fästing...!! Skrikandes

Proppar i mig penicillin nu och gråååååååter för att jag inte kan dricka på fredag!! Eller?!?! Vad är riskerna?! Leverskador och minskad effekt av penicillinet?! Eller är det bara myter!?!

Berätta för mig - kan jag dricka åtminstone EN drink!??

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 18:02
    På fredag är det fyra dagars penicillinkur avklarad och det är Kåvepenin.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 18:50
    Har fått ett gäng svar nu och jag tänkte "bara" ta ett glas vin till maten och en drink under hela kvällen. Absolut inte mer, jag är väldigt "lättpåverkad" även i friskt tillstånd, så jag behöver inte så mycket för att bli glad...

Det är ju lite motsägande svar som har kommit, men nåt kommer jag nog dricka iallafall.
  • Svar på tråden Hur farligt är det egentligen att dricka alkohol när man äter penicillin?
  • JessC

Hur länge har du gått på pencillinen o hur länge ska du gå på den?

• Skarpa

Jag tror det beror på vilket penicillin du äter. Vad jag har förstått, så är det en myt att man aldrig skall blanda penicillin och alkohol (observera att jag kan ha fel, dock!) Prata med din läkare eller apotekare Jag åt penicillin förut, och frågade, och med det penicillinet jag åt, skulle det vara okej att dricka alkohol.

Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Tigra79

Som jag har fattat det så tar det bort effekten, det är alltså inte farligt. Men det kan ju som Skarpa säger vara bra att kolla upp just den sorten du använder.

• JessC

När jag äter pencillin, vilket jag ofta gör pga dåligt immun försvar.. så kan man dricka lite bara det att du kanske blir lättare påverkad än vanligt... Ta de lugnt bara :)

• SanSin

Det är väl mest för att man har en infektion i kroppen som man ska avstå från alkoholen. Tror inte att det gör nån "skada", men din kropp är ju redan "sjuk" så då kan det ju verka dumt att ge den ännu mer "gifter" =) Många situationstecken vart det!

• Zaria

Förutom att pencillinet inte funkar med alkohol så är det väl ingen fara,men med tanke på att man troligtvis har någon form av infektion i kroppen är det nog inte speciellt nyttigt att dricka

• lövet2

Vissa sorters penicillin påverkas av alkohol, så att de tappar sin verkan. Om du dricker kan det alltså ha samma effekt på medicineringen som om du hoppat över 1-2 tabletter.

Kl 14.07 skrev jag mitt 30.000:e inlägg
  • Tigra79

Kåvepenin är inte farligt att blanda med alkohol. Men sen får man ju väga för och nackdelar. Drick måttligt så är det nog lugnt.

• Skarpa
    Tigra79 skrev 2008-09-25 18:02:59 följande:
    Som jag har fattat det så tar det bort effekten, det är alltså inte farligt. Men det kan ju som Skarpa säger vara bra att kolla upp just den sorten du använder.
    Zaria skrev 2008-09-25 18:07:11 följande:
    Förutom att pencillinet inte funkar med alkohol så är det väl ingen fara,men med tanke på att man troligtvis har någon form av infektion i kroppen är det nog inte speciellt nyttigt att dricka
    Enligt apotekaren jag frågade, var det inte så att alkoholen gör så att penicillinet inte fungerar. Men det är ju bra att ha i åtanke att alkohol kanske inte är det bästa när man har en infektion ändå. Och jag tror ändå att det bästa är att kolla med en läkare eller apotekare irl
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Atamon

Citerar: "Vin och penicillin

En mycket vanlig fråga på apotek är om man kan dricka lite vin när man blivit ordinerad ett antibiotikum mot en akut infektion. Det går bra med vanliga penicilliner och många andra typer av antibiotika. Alkohol påverkar inte penicillinets effekt på infektionen och penicillinet påverkar inte alkoholens effekter. Däremot bör man tänka på att det är olämpligt att belasta kroppen med större mängder alkohol när man är sjuk"

www.apoteket.se/rd/d/486/a/606&t=2242&print=true

Svar på tråden Hur farligt är det egentligen att dricka alkohol när man äter penicillin?