• stormfågel

Hur mkt levaxin äter du som tagit bort sköldkörteln?

Mitt nya intresse är sköldkörtelproblem (sen jag opererade bort min för två veckor sen)! Nu känner jag att jag vill lära mig mer!

Så: Hur mkt levaxin äter du som tagit bort din sköldkörtel?
    Vad beräknas det på? Kön/vikt/ålder?

Tog det lång tid att ställa in dosen?

Har du fått höja/sänka dosen många gånger?

• Svar på tråden Hur mkt levaxin äter du som tagit bort sköldkörteln?
  • stormfågel

Jag har fått 125 mg/dag ska jag kanske tillägga, vilket jag har fått för mig att är ganska mycket?

• ennie

Äter nu 150 mikrogarm/dag. Har pendlat mellan 75-300 mikrogram (var dock gravid när jag hade 300). Opererade bort sköldkörteln 2002 och jag har fått höja och sänka ett flertal gånger. Det har tagit lite tid att få in doserna eftersom det tar lång tid innan Levaxinet tas upp i kroppen och innan det utsöndras.

Dosen ställs in genom att mäta sköldkörtelhormonerna i blodet. Jag är ganska lång och smal och har som sagt haft riktiga "hästdoser" till helt "normala doser" på 75-150 mikrogram. Vet andra som väger betydligt mer än mig (vissa överviktiga) som har små doser så vikten spelar nog inte sån stor roll.

• stormfågel

Intressant!

Hm, undrar då vad som spelar in om inte vikten?! Vad basrerar läkaren den första dosen på lisom...

Det var värst vad det pendlat för dig ennie!
    Hur länge hade du legat på en stabil dos innan du belv gravdid?

• Willhellmina

OJ!! Jag har inte opererat bort min sköldkörtel även om läkaren tycker att jag ska det, den är knölig (vad det nu innebär). Ligger och pendlar mellan 125-150 mikrogram.

Får man fråga varför ni har opererat bort den? Hur mådde ni?

Sorry TS om jag lånar din tråd lite. Bara nyfiken och glad att hittat sköldkörtel--lösa

• ElinC

Det handlar väl om ålder också. Min kirurg påstod att jag skulle äta 100 mkg hela livet... öka lite om jag blev gravid, och minska lite när jag börade närma mig 60.

Men det stämde ju inte. Jag opererades i november 2007. Kom på själv att jag ville kolla mina värden och då visade det sig att jag åt lite för lite. Så nu har jag ökat till 125 mkg/dag + 25 mkg extra 2 dagar i veckan. Har precis lämnat prover så jag får väl veta om det är bra i veckan som kommer.

• ElinC

Wilma Ängelholm: Jag mådde jättedåligt när jag var sjuk. Hade hjärtklappning, skakningar i hela kroppen, jättesvullen hals, och totalt kraftlös. Kände mig pigg och rastlös.

När jag började äta tacapzol blev det bättre men det skulle inte ha gjort mig frisk. Så operation var ända alternativet för mig. Jag hann få lite utåtstående ögon innan op också, men det har gått tillbaka nu.

• Willhellmina
    ElinC skrev 2008-09-26 22:55:43 följande:
    Wilma Ängelholm: Jag mådde jättedåligt när jag var sjuk. Hade hjärtklappning, skakningar i hela kroppen, jättesvullen hals, och totalt kraftlös. Kände mig pigg och rastlös.När jag började äta tacapzol blev det bättre men det skulle inte ha gjort mig frisk. Så operation var ända alternativet för mig. Jag hann få lite utåtstående ögon innan op också, men det har gått tillbaka nu.
    Oj, sådama symtom hade jag inte alls. Fick tjock hals och frös som en galning när jag för 10 år sedan blev släpad till läkare av min dåvarande svägerska. Hade så himla låga värden och fick Levaxin 100 mikrogram. Ökade till 200 när jag väntade Trolla men är nere på 125 nu även om de är i underkant. Skönt att höra att ögonen gått tillbaka. Har en väninna där det inte gått tillbaka och hon opererade bort sködkörteln som barn.
  • stormfågel

jag hade inga symptom alls förutom att jag upptäckte en knöl på halsen i våras. Efter en del undersökningar (cellprov och ultraljud) så misstänkte läkarna att det kunde vara tumörer (två stycken) så de bestämdes att jag skulle operara bort hela sköldkörteln.

Efteråt blev körteln och knölarna undersökta i lab och troligtvis- det är inte riktigt klart- så var det bara strumaknölar.

Jag tror ändå inte att operationen var helt i onödan för tydligen så kan även sådana knölar växa till sig och trycka på luftstrupen eller påverka funktionen, men lite snopet känns det att ha opererat bort en fungerande sköldkörtel och nu äta medicin resten av livet. Men, men, om ärret blir någorlunda snyggt så är det väl i alla fall snyggare än en knölig hals

• catmat

Hej
    Jag har gjort tre struma operationer. Äter nu 100 mikrogram 5 dagar i veckan och 150 mikrogram de andra dagarna.

Det tog en stund innan min dos var rätt ställd.
    Jag känner direkt om jag behöver andra dosn. Jag fryser jätte mycket, händer, fötter och nostipp

• stormfågel

Intressant att du känner av det så tydligt! Det där med att du fryser, är dosen för låg då? Och har du någon gång känt av att du fått för hög dos?

• catmat

Hej
    Dosen är för låg när jag fryser.

• ElinC

Wilma Ängelholm: Men då hade du kanske den där knölstruman? Har man under eller överfunktion då? Förmodligen under om du fick levaxin direkt?
    Jag hade överfunktion... Graves sjukdom... eller s.k. giftstruma. Och det är väl lite olika typer. Jag fick börja med tacapzol. En sorts cellgift, för att börja försöka "döda" sköldkörteln, men det märkte de ganska fort att det inte funkade.

Strandskata: De dagar jag äter 150 mkg, eller rättare sagt dagen efter så brukar jag kunna få lite hjärtklappning. Men det är ju en långtidverkande medicin så jag måste väl förmodligen äta det för att det ska bli bra värden i långa loppet.

• Caribe

Hejsan

Jag hade oxå överfunktion sk giftstruma och opererades i mars -07!

Jag har varierat doserna fram och tillbaka sen dess men just nu äter jag 150 mg om dagen och det verkar vara bra för mig?

//Caribe

Svar på tråden Hur mkt levaxin äter du som tagit bort sköldkörteln?