Xtra skrev 2008-09-25 20:17:46 följande:
Byt matskålar. Jag antar att du har mat/vattenskålar i plast? Det får de ofta svarthaka av. När mina pojkar fick svarthaka bytte jag till porslinsskålar och sen dess har det hållit sig borta. Det kommer försvinna om du byter skålar.Men om du vill göra något för att snabbare få bort det kan du gnugga med nåt, jag tror det var olja jag fick gnugga med. Detta hittade jag på en sida -
www.scandinavianragdoll.com/Diverse/artiklar/..."Det finns lite olika sätt att behandla svarthaka på?det jag brukar köra med är faktiskt?.Äkta Majonäs!!! Återigen?fett löser fett! Om du börjar se några svarta prickar på kattens haka så är det lika bra att ta tag i dem på en gång. Dessa prickar brukar gå att skrapa bort lite lätt med en nagel, men för att verkligen rengöra från grunden så brukar jag massera hakan med majonäs. Masserar du lite så ser du direkt att några av dessa prickar fastnar på fingret. När du masserat klart så avslutar du med att sätta dit en ?klutt? majonäs som får sitta kvar. Om inte någon annan katt i hemmet är snäll och slickar bort det på sin kompis så brukar hakan se ganska bra ut efter ett par dagar till en vecka.Andra metoder jag hört talas om är Alsolsprit, ansiktsvatten osv, osv, men det är inget jag provat så jag kan tyvärr inte uttala mig om resultatet."
du antar fel, jag har skålar i keramik och rostfritt stål.
den artikeln har jag läst, det är lite tveksamt med majonnäs, läste om en annan som provade detta och fick motsatt effekt.
men tack för hjälpen