Laxrecept önskas!
Jag undrar om det är någon som har lust att dela med sig av laxrecept och pastagratängrecept.
Jag undrar om det är någon som har lust att dela med sig av laxrecept och pastagratängrecept.
Laxsida (benfri) eller kotletter lägg på någon god mögelost om du gillar det! Stek färdig i ugen och gör en kall sås ex vitlök till och gratäng et blir suuper gott.
Tack så mycket.
Åh då har jag ett supergott recept på lax!
Viltkryddad Timjanlax i Kantarellsås som jag gjorde ikväll!
Rysligt gott...
kryddburken.wordpress.com/2008/09/25/viltkryddad-timjanlax-i-kantarellsas/
Pastagratänger då...
Pastagratäng med bacon & zucchini :
kryddburken.wordpress.com/2008/02/28/pastagratang-med-bacon-zucchini/
Och det här är min absoluta favorit!!
Pastagratäng med ädelost :
kryddburken.wordpress.com/2007/10/31/pastagratang-med-adelost/
Gratinerad Tortellini med broccoli & blomkål :
kryddburken.wordpress.com/2007/11/19/gratinerad-tortellini-med-broccoli-blomkal/
alla recept med bilder...
Jag har två goda recept.
Recept 1:
Tinad laxfile. Lägg på citronpeppar, salt och en liten klick smör ovanpå.
Sätt in i ugnen i 15 min på 250 grader.
Gör en kall sås på 3 dl gräddfil, 1 burk stenbitsrom, 2tsk citronsaft, salt, citronpeppar och dill.
Servera med ris eller potatis. Gärna även kokt sparris eller ärtor.
Recept 2:
2 laxfilér
1 röd paprika
1 dl creme fraishe
Smulad feta ost eller riven annan ost
1½ msk chilisås
salt & peppar
Lägg laxen i un ugnsform.
Blanda de andra ingredienserna och lägg på laxen. Sätt in i ugnen i ca 20 minuter 225 grader. Servera med ris eller potatis.
Lycka till!
Här kommer mitt recept på en riktigt god laxgryta som hela familjen gillar!
Lax gryta
Laxfilé i bitar
potatis i bitar
Röd paprika tärnad
Morötter i slantar
En bit purjolök strimmlad
Fiskbuljong + vatten
en skätt grädde
lit mjöl till redning
tomatpuré
curry
lite margarin att steka i
dill el persilja
Fräs curry, tomatpuré i en stor gryta och lägg i grönsakerna (fast inte paprikan), fräs en stund men bränn ej. Häll på vatten och buljongtärning, lägg i potatis. Koka en stund. Lägg i laxen, koka den ich potatisen så gott som färdiga och red av med mjöl och grädde. Lägg i paprika. Koka en stund till. Smaka av med salt och vitpeppar. Klpii gärna färsk dill el persilja över och servera i djupa tallrikar med smörgås till.
Vi brukar göra "snabba laxen" hemma. Lägg laxfile i en form, bre över pesto och in i micron till den är klar (ca 5 minuter kanske), servera med bandspagetti. Enkelt och jättegott. Brukar ibland göra sås på creme fraich som jag blandar i lite pesto i oxå!
Nu har jag äntligen hittat en tråd som jag kan svara på.
LAX är nämligen favvoriten här.
Mina favorit recept:
lax
räkor
majonäs
cream frais (lätta blir lite för rinnig)
cayenpeppar
dill
salt
vitpeppar
Lägg laxbitarna på en form med några cm mellanrum. Låt dem inte vara djupfrusta.
Blanda samman cream frais, lite cayenpeppar, hackad dill, salt och vitpeppar.
Hacka räkorna i små bitar och blanda ner i blandningen.
Tag röran och lägg stora klickar på laxen.
In i ugnen 15 minuter 200grader.
Gott med potatis eller potatissallad till.
laxfilé
räkor
crem frais
matlagningsgrädde
fiskbuljong
basilika (färsk eller torkad)
citronpeppar
persilja (färsk eller fryst)
salt
vitpeppar
Täck botten av en form med räkor, strö över persilja, och basilika. Lägg sedan på laxfileerna. Strö över citronpeppar och salt. Sås: Blanda en burk cream frais och matlagningsgrädde i en skål. Kör fiskbuljongen och några droppar vatten i mikron så att det smälter samman. Häll o det i såsen. Krydda med salt och vitpeppar.
Häll såsen över laxen.
In i ugnen ca 20 minuter.
Tack för alla recept.
Vi har ett jättegott och jättelätt recept på lax.
Lägg laxkottletter i en ungsfast form och låt dem vara iugnen i ca 10-15 minuter på 200 grader. Under tiden kokar du upp tre deciliter grädde med två buljongtärningar. Häll sedan gräddsåsen över laxen och ställ in den i ugnen i ca 10 minutre igen.
Det blir hur gott som helst och det går inte att misslyckas.
Jag har recept på en smaskig lax o skaldjurslasagne jag har hittt på om du vill ha! Kika in till mig i så fall så skriver jag ner receptet