• Mollie

Hur få bort sorkar?

Har en vattenkälla vid sommarstället där vi tar vårt dricksvatten ifrån. Det är en underjords-källa, alltså att vattnet sipprar upp ur marken. Döm om vår förvånign då vi kom dit igår kväll för en liten "koll" av stället, vattnet var bara geggigt och såg ut som en lerpöl. Grät nästan, det är så fint vatten där, bättre än det vi får i kranen i hemma!

Så nu till frågan HUR får man bort sorkar som byggt bo i vår dricksbrunn? Såg 3-4 st. Och vi antar det det är de som är boven så att säga.
    Vad gör vi nu? Kommer det någonsin att bli bra??

• Svar på tråden Hur få bort sorkar?
  • MosterMaggi

Vad tråkigt för er. Vet inte säkert alls, ingen aning. Men det finns ju sådana där "skrämmor" man sätter ner i jorden, med ultraljud väl. Finns kanske på Jula eller nåt? Vi har en sån musskrämma för inomhusbruk på landet. Den fungerar väldigt btra.

• MosterMaggi

Alltså det finns ett tips som jag inte kan rekommendera. Men man får fnissa lite iallafall.... Häll ner rikligt fotogen i sorkhålet, och om man hittar fler så häller man i dem med. Sen slänger man ned en tändsticka i hela härligheten => *POFF*! Risken är att huset brinner upp och man själv med. Men som tankeexperiment är det lite lattjo. Tycker jag.

(*puffelipuff* )

• Funman

Skaffa en katt ... dom tar dom...

• Mollie

Moster Maggi.. Problemet är ju att det är vårt dricksvatten!

Funman, vi kan inte ha katt där, vi är ju bara där ibland...

• MosterMaggi

>ts: jamen jag vet. Det bara på skoj, vännen.

• Mollie

Mostermaggi, annars hade jag nog testat, jag gillar när det smäller!

• Katharina

Svärfar letade upp deras gångar och gick med en spade och stötte ner den med några cm mellanrum tills gångarna var raserade. Han fick hålla på ett tag men det var det som funkade. Innan hade han testat allt mot sorkar i flera år.

• Mollie

Ni är så snälla som kommer med tips..., man de bor ju vattnet vad det verkar som, de håller iaf till där. Min far har varit där idag och tittat, hittar inga som helst gångar på marken, inga håligheter men däremot fick han se 2 st äckel-päckel-sorkar! *huvva*

• Katharina

Mollie: Vad konstigt Ja då vet jag inte. Lycka till med att få väck dem i alla fall

• MosterMaggi

alternativ 1 är batteridriven och kostar 400 kr: www.willabtradgard.se/artiklar/artikelfullpost.asp&ID=194&sort=0&Page=1&show=1

Alt 2 är SOLCELLSDRIVEN - kalasbra på landet ju, inga batterier som tar slut så den slutar funka! fasen jag tror jag ska svepa förbi JULA själv om en stund!!
    bild: www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/422051_e.jpg
    Beskrivning:
    Sorkskrämma solcellsdriven SW-280. Högteknologisk solcellsdriven sorkskrämma med automatiskt uppladdningsbart batteri. Den sänder ut en 400Hz låg frekvens var 20:e sekund, 24-timmar om dygnet, som gör att sorkarna inte trivs. Täcker ett område på ca: 800 kvadratmeter. En anodiserad stav diam.3,8cm. x 35cm lång, tillverkad av aluminium som du sticker ner i marken. Solcellshuset är tillverkat av ABS-plast med UV-skyddat hölje. Totalhöjd:47,5cm. Diameter:17,3cm.

• Mollie

MosterMaggi, har föreslagit detta till min man och vi ska nog betsälla en och kolla om det fungerar, vi måste testa allt känns det som! Tack för hjälpen!

• MosterMaggi

Väl bekomme! Jag försökte själv övertala min mor idag om nödvändigheten av att köpa en solcellsdriven sorkskrämma. *hehe* Det gick väl sådär... men trägen vinner!!

• Kajak

Fy stackars er!
    Som har problem med sorkar...

Jag har 2 katter härhemma och dom tar med sorkar/råttor/möss hem från.. jaa där dom kom från...
    Lite spännande va även om dom var stendöd men jag bruka se till att katter är ute, för dom VILL vara inne o äta.
    Så jag börjar undra om ute är för varmt att äta varm "mat"?

Ähh...är man kattägarna så får man massor med kattliv härhemma.

Katthälsningar!!!

Svar på tråden Hur få bort sorkar?