Inlägg från: Morris75 |Visa alla inlägg
  • Morris75

OSTAR???

Vilka ostar är det eg som gäller när man är gravid? Var på info hos MVC idag och hon sa att man inte fick äta knappt några ostar överhuvudtaget, typ hushållsost bara som är ok.
    Under min förra graviditet åt jag både fetaost och mozarella om de var gjorda på pastöriserad mjölk, men detta är tydligen inte ok?
    Åt också färskost typ philadelfia och creme bonjour men det var alltså inte heller ok?
    Stämmer det? Vad har ni andra fått för info?

• Svar på tråden OSTAR???
  • Morris75

Tolkar det som att jag kan fortsätta äta mozarella, feta och philadelfia så länge de är gjorda av pastöriserad mjölk?

• Morris75

Åh nej, jag som tyckte hon verkade så bra f.ö ...

• Morris75

Ja, lite konstigt att hon visste så lite, hoppas hon vet mer om annat, annars får jag nog byta...

• Morris75
    spaceylisie skrev 2008-09-26 13:03:13 följande:
    Personligen har jag druckit opastöriserad mjölk hela graviditeten - är uppvuxen på den - och allting är precis som det ska i vecka nästan 32. Lagom är nog bäst, och mamma är barnmorska sedan 30 år vilket gör att jag nog litar på "mamma vet bäst"-konceptet. :D Även flickan vår lär mer eller mindre växa upp på opastöriserat, så jag bekymrar mig inte ett dugg.Jag tror att allt handlar om proportioner: Ett kilo gorgonzola per dag är nog inte nyttigt vare sig man är gravid eller ej. Däremot en bit gorgon i pastasåsen eller brieost till kexen/brödet då och då spelar nog ingen större roll.
    Mängden man äter spelar ju tyvärr ingen roll om man har oturen att råka på de bakterier man vill undvika när man är gravid. Livsmedlet i sig är ju inte farligt..
Svar på tråden OSTAR???