Inlägg från: lunkentuss |Visa alla inlägg
  • lunkentuss

OSTAR???

Jag går efter det som står på livsmedelsverket =) och "skiter" faktiskt i vad bm säger

• lunkentuss

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

Såhär står det
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• lunkentuss

färskost och hårdost (hushålls ex) samt mjukost är med andra ord okej

• lunkentuss
    Fru T skrev 2008-09-26 09:33:46 följande:
    angående feta..prata om det me min man igår, han är greek å vi äter välldigt mycket feta å ja är helt galen i feta..Du ska veta att grekerna äter en heel del feta i mat å till mat och då även dom gravida kvinnorna å deras barn blir det inge fel på..så feta kan man äta, men se gärna till att det är äkta grekisk feta, Apetina är gjord på komjölk å därmed INTE äckta!! (=inte lika god heller)
    Jag vet inte hur det är med mjölken, men är mjölken opastöriserad ska man helst undvika den. Argumenetet "jag vet ingen som blivit sjuk" är ju inget som håller...
    Men som sagt, är den pastöriserad e de ju lugnt =)
  • lunkentuss
    Fru T skrev 2008-09-26 09:41:36 följande:
    jo det där med pastöriserad å ej har jag hört/läst om men ja liter på det otroligt friska folkslaget i grekland äter knapt ost förutom lite mjukost på mackan å FETA så ja behöver inte fundera såå mycket va ja äter inom det området...
    okej Jag litar hellere på livsmedelsverket
Svar på tråden OSTAR???