• bnm

Dalen i Enskede

Har ett lägenhetsbyte på gång i Dalen och undrar om någon vet hur det är att bo där nu. Jag har hört mycket negativt om området men mest från folk som inte bott eller varit där på länge. Hur är det nu, är det stökigt? Behöver man vara orolig när man går hem från T-banan en mörk kväll? Hur är det för barn?

• Svar på tråden Dalen i Enskede
  • Tecken

Åh, där har jag bott. Never again. Och varför inte det då? Jo:
    - Ödsligt på kvällarna, nätterna och tidiga mornar. Inte ens hundägare ute = ingen kan höra dig skrika. Finns en del ungdomsgäng där, tydligen, men dem såg inte jag när jag bodde där.
    - Många barnfamiljer i området och minst 1 förskola/gård = barn som skriker hela tiden.
    - Relativt höga hyror.
    - Kringstrykande katter i området, som kissar och bajsar överallt.
    - Gott om p-platser i garagen, men folk väljer ändå att parkera i vändzonen = svårt att ta sig runt med t ex flyttbil.
    - Fult område. Ser ut som bajskorvar i Google Earth. Men det är ju min högst personliga åsikt

• Ralleröj

det beror på vilken sida om t-banespåret du bor på, den ena sidan är jättefin och den andra mindre fin. Misstänker att Tecken bodde på den sidan som sjukhuset ligger på och där är det inte så skoj. Jag bodde på andra sidan och det enda jag stördes av var nynäsvägen. Lugna kvällar, välvårdade lägenhetshus och bra belysning.

• bnm

Tack för svar. Hur länge sen var det du bodde där? Nyligen? Barn och katter stör mig inte det minsta. Ödsligt gör inte heller så mycket om man inte stöter på otrevliga människor. Gjorde du det? Tycket du att området kändes otryggt?

• Ralleröj

akta bara så du inte blir granne med Nalle Knutsson, han bor där

• bnm

Tack även Ralleröj. Adressen är Grusåsgränd, tror att det ligger på samma sida som sjukhuset. När det inte är "så skoj", hur menar du då? Stökigt? Otryggt? När bodde du där?

• Tecken

Ralleröj: Det som benäms som Dalen är sjukhussidan. Den andra sidan heter Sandsborg eller Gamla Enskede.

Bnm: Jag stötte på otrevliga människor i form av grannar som inte förstod sig på bokningssystemet i tvättstugan - men det problemet försvann när jag skaffade egen tvättmaskin. Tvättstugebråk är nog heller inget unikt för just Dalen, utan finns överallt.

Jag flyttade därifrån för ca 3 år sedan. Så det var ganska nyligen. Jag stod ut i 3 år.

Jag tyckte att området kändes otryggt p.g.a. ödsligheten samt vissa grannar som hade fester dygnet runt (särskilt en familj som hela tiden drog dit polisen). Jag vet, knäppgökar kan bo överallt, men knäppgökskoncentrationen per kapita var/är enormt hög i Dalen.

• bnm

Tecken. Tack återigen för svar. Jag det känns faktiskt inte så lockande. Får se hur vi gör.

• Ralleröj

jag bodde där för 3 år sedan, alltså på den bättre sidan om spåret.

Men det området som är aktuellet för dig ligger liksom uppdelade i små omdråden med små gårdar imellan och så är det uppdelat i gränder. Man ser rakt in hos folk och det verkar vara väldigt svårt att få en lägenhet som folk inte ser rakt in i. Det är ganska segregerat område.... du får själv räkna ut vad det innebär
    Mycket inbrott i bilar och trasiga fönsterrutor i centrum. Men jag har aldrig hört om gäng och liknande.

www.expressen.se/1.223220

• Fjuppan

Dalen brukar kallas "satsningsområdet som föll", vilket det nog ligger en hel del i. Det satsades enormt på det området när det byggdes på 80-talet och det var eftertraktat att bo där. Någon gång på 90-talet förvandlades Dalen från ett fint och välmående område till ett ödsligt och otryggt. Jag skulle aldrig välja att bosätta mig där.

Har för mig att det skiljer sig lite beroende på vilken gård man bor på och vilken sida av allén. Tror att sidan närmast Blåsut betecknas som värst...

Svar på tråden Dalen i Enskede