• bnm

Dalen i Enskede

Har ett lägenhetsbyte på gång i Dalen och undrar om någon vet hur det är att bo där nu. Jag har hört mycket negativt om området men mest från folk som inte bott eller varit där på länge. Hur är det nu, är det stökigt? Behöver man vara orolig när man går hem från T-banan en mörk kväll? Hur är det för barn?

• Svar på tråden Dalen i Enskede
  • Tecken

Ja, just det: Jag har inte heller någonting emot vare sig barn eller katter - men när katterna kissar på min ytterdörr, klättrar på mina fönster och barnen är ute och leker/skriker till midnatt på vardagar... DÅ har jag någonting emot dem!

• Ninso

Jag skulle avråda från att flytta dit. Det är stor omsättning på lägenheter där - av en orsak. Du kan inte ha bilen stående där, för antingen har de slangat bensin eller så har det varit inbrott i bilen. Mycket ungdomsgäng, ICA blir rånat titt som tätt... Nej, det är inget bra område.

• Tecken

Värden, Svenska Bostäder, ger jag heller inte mycket för. Inboxa mig om du vill veta varför, vill inte hänga ut hela mitt liv här på FL.

• Tecken
    Ninso skrev 2008-09-26 14:53:21 följande:
    Jag skulle avråda från att flytta dit. Det är stor omsättning på lägenheter där - av en orsak. Du kan inte ha bilen stående där, för antingen har de slangat bensin eller så har det varit inbrott i bilen. Mycket ungdomsgäng, ICA blir rånat titt som tätt... Nej, det är inget bra område.
    Fast vi bodde där i ca tre år. Vi hade bilen stående i garage och blev aldrig utsatta för någonting. Ingen annan bil i garaget blev heller (vad jag vet!) utsatt för någonting. Kanske berodde på att garaget var typ tomt? Så det är ju en positiv grej med Dalen: Det finns lediga garageplatser (iaf när jag bodde där, och då kostade det 250kr/månad)!
  • delifi2

jag trivdes i Dalen som bara dn, fast det är höga hyror där.

flytta därifrån för ca 5 år sen

var problem med katter, fanns inga ungdomsgäng då, lite tomt på folk på kvällen men inte så farligt. när vi bodde där så var det lugnt, det HADE vart stök men inte då nu vet jag inte hur det är där

• bnm

Åker nog ut och kollar iallafall. Många av lägenhetena har ju eller ska ombildas till bostadsrätter nu och det kanske lugnar ner området. Vad tror ni?

• bnm

Tack för svar delifi2. Lite positivt trots allt.

• oOrosamarängerOo

Haha ja snacka om de klassiska klychorna Har bott på två gårdar i dalen och trivdes och trivs väldigt bra. I princip verenda gård har eller är påväg att omvandlas till bostadsrätt. Något höglivat eller konstiga grannar har jag inte märkt av, helt normala svenssons, mycket barnfamiljer och väldigt många högutbildade med chefspossitioner....och Nalle knutsson och Natacha 'Peyre då, och lite andra avdankade b-kändisar eller kulturnissar
    ´Blir ica rånat tätt som tätt tror det härnt det icat 3gånger eller nåt sånt och ungdommsgäng? Ja visst hänger det ungdommar runt allen på kvällarna, farliga  gäng vet jag inte det har däremot andra sidan ga:Enskede haft regäla problem med runt skolan där runt där ungdomsgäng från södra sthlm mötts upp för bråk.
    Lösspringande katter har jag nog inte heller märkt av

• Snigel 2

Åk dit och kolla läget! Så kan du känna efter vad du själv tycker. Själv bor jag i "ghettot" Bagarmossen där jag aldrig råkat ut för nåt som har varit minsta otrevligt men om man ska tro ryktena och tidningarna bor här bara ligister och folk blir nedslagna, rånade och våldtagna så fort de lämnar lägenheten...
    Ungdomsgäng, rån på ICA, pissande katter och festande grannar förekommer med all säkerhet i samtliga Sthlms stadsdelar och förorter!

• Ralleröj

jag stormtrivdes i bagis längtar!!! däremot tyckte jag faktiskt att det var lite läskigt att gå från tunnelbanan och hem sent på kvällen eftersom det hängde så mycket gäng på torget.

När jag bodde där var det faktiskt hela tre rån mot kassaservice, men det gjorde inget för bagis e så vackert och barnvänligt ändå

• murcia

Byggs rätt mycket nytt i området Dalen/Blåsut. Hela gamla bussgaraget blir ju bostäder. Och på var och varannan liten grön plätt runt om i förorterna här, för att inte tala om bagis där.

Dalen hade problem med flytspackel i badrummen "Dalensjukan" efter det var nybyggt vilket sänkte ryktet för området som var rätt poppis och dyrt, men det måste vara sanerat sen länge även om det tog tid. Jag bor nästgårds. Tycker det verkar vara rätt ok idag, men får känslan av något saknas som jag inte kan sätta fingret på. Kanske för att jag känner att jag är vilse hela tiden. Blir inte riktigt klok på vilken gård dom är äppelgården, körsbärsgården etc. Nytorpsskolan har väl lyft sig lite med lite olika profiler.

Men något ungdomsgäng finns det. Om de inte är i Dalen, så är de här...men det uppträder ju då och då i olika förorter/stadsdelar och även inne i stan.

Verkar fina lägenheter iallafall, och rätt nära både stan och natur.

Jag tycker SB är helt okey som hyrsvärd. Fast just nu känns det rätt rörigt när stan ska sälja ut varenda fastighet känns det som.

Svar på tråden Dalen i Enskede