• Dalkulla74

Frysa bröstmjölk i vanlig påse OK?

Jag undrar om det är skadligt för bebisen att man använder sig av tex vanliga fryspåsar eller iskubspåsar till att frysa ner urpumpad mjölk i?

Det går ju inte att sterilisera dem det förstår jag, men jag tänkte mer på plastens innehåll, innehåller de tex skadliga mjukmedel, lösningsmedel eller andra farliga ämnen som tas upp av mjölken och som då bebisen får i sig?

Är det någon som vet eller som sett ett svar på denna fråga tidigare, ev i någon tidning?

• Svar på tråden Frysa bröstmjölk i vanlig påse OK?
  • MammaFia

Iskubspåsar går alldeles utmärkt!

• Tulsa

jag fryser i vanliga fryspåsar för donation.

• Dalkulla74

Så bra, då ska jag nog också testa att köra med fryspåsar.

• Dalkulla74

Hej!
    Idag fick jag svar från amningshjälpen, så här säger de:

--------------------------------------------------------------------------
    Hej

Man bör frysa ned mjölk i glaskärl eller plastpåsar avsedda för förvaring av bröstmjölk. Man kan ju använda kärl i hårdplast också som en flaska eller en behållare för isbitar.

Det är alldeles riktigt som du skriver att anledningen är att man ska undvika ?vanliga? plastpåsar av den anledningen att det kan lösas ut ämnen från plasten i mjölken.

Bästa hälsningar

Elisabeth Kylberg

Hjälpmamma i Amningshjälpen

• elvatolv

Oj då, det visste jag inte. Fryser ner i isbitspåsar men beställde faktiskt fryspåsar för bröstmjölk idag på deklofi.se, bara för att testa, men nu kanske man får fortsätta göra det, om det är bättre.

Svar på tråden Frysa bröstmjölk i vanlig påse OK?