Inlägg från: bisektris |Visa alla inlägg
  • bisektris

McDonalds

Jag förstår inte problemet. En måltid enligt tallriksmodellen kan vara väldigt nyttig, men även väldigt onyttig - eftersom modellen enbart berättar om uppdelningen av olika livsmedelstyper.

Jag är dessutom mycket säker på att ett HM med morötter i stället för pf, och en påse frukt, samt mjölk att dricka, ofta har mycket bättre nringsinnehåll än vad många barn serveras hemma.
    Jag vet inte hur ofta jag hör föräldrar säga saker i stil med: "men lilla jonas tycker inte om grönsaker, och jag vill inte tvinga honom".

Och vems ansvar var det att lära barnet ett positivt förhållningssätt till nyttig mat från början? Kanske är det tomten som inte skött sig.

Att man som förälder inte klarar att neka sitt barn pf när man besöker McD beror enbart på den egna attityden och hur man bemöter sitt barn (och har gjort tidigare). McD har inget med saken att göra. Men det är säkerligen skönt att ha någon att skylla på.

Om folk la hälften så mycket tid på att låta sina barn prova nya spännande frukter och grönsaker och förmedlade hur positivt det är, som att servera glass och godis i tid och otid, så skulle antagligen väldigt många fler barn tycka att grönsaker är både gott och bra.

• bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 11:31:28 följande:
    Va? Vem beskyller du? Jag förstår inte dig.Om du menar mig, så är inte min sons pommesätande McDs problem. Har inte ens antytt det. Hade jag tyckt att min son INTE skulle äta pommes, skulle jag inte tagit honom till McD från början alternativt slutat med att ta honom dit.Men det är inte poängen med tråden.Jag och flera anser att McD kör med fula knep när de i sin Happy Meal-reklam ger intrycket av att deras mat blir nyttigare i och med tillägg av morötter och äpplen.Och det handlar inte om att byta ut pommes till morötter, eller brödet till fullkorn eller läsken till mjölk.Det handlar om vanlig meal med morötter/äpplen som efterrätt.Så enkelt att förstå. Eller?
    Jag beskyller ingen för något. Jag har enbart klargjort min syn på saken.
    Klart att din tråd är svårtförstådd när den inte är logisk.
    Tallriksmodellen säger inget om hur nyttig en måltid är, bara att balansen mellan olika näringskällor är väl avvägd.
    McDonald's reklam är alltså helt ärlig.
    Varför är DET så svårt för dig att förstå?
  • bisektris
    Legolina skrev 2008-09-29 11:49:31 följande:
    Det onyttiga är även: Transfetter i hamburgaren. transfetter i dressingen. Socker i brödet. avsaknaden av fibrer och fullkorn i brödet. Socker i ketchupen. Alla E-ämnen.... som man inte ens vet vilka det är...Finns säkert mer...
    Visst är det så. Men jag hoppas verkligen att folk inte tar sina barn till hamburgerrestauranger flera gånger i veckan.
    Om det är något som sker då och då så ser jag inte det hemska.
    Regeln är vad som är viktig. Så om man som regel äter bra och varierat, tror jag knappast att ett mål på McD då och då kommer att rasera hälsan hos någon.

Sunt förnuft och måtta är mycket bra saker att utgå ifrån.
  • bisektris
    jannajamtland skrev 2008-09-29 12:40:13 följande:
    Svar på #85Du kan välja bort pommes och ta morötter/bönsallad i stället.
    Ja, det borde ju vara uppenbart för de flesta läskunniga människor som har varit på McD, kan man tycka.
  • bisektris
    LickMeUp skrev 2008-09-29 12:53:59 följande:
    ja och kan man inte läsa är det ganska enkelt att titta på bilderna... såvida man inte är blind. men då kan ju personalen tala om hur det är, såvida man inte är döv...
    Ja, är man blind och döv så är man härmed undantagen.
  • bisektris
    Legolina skrev 2008-09-29 13:11:00 följande:
    Men det är just de...McD profilerar sig på ett sätt som de vill ska tolkas som att måltiden blir just "total nyttig".Falsk marknadsföring som irriterer TS OCH mig.
    " Happy Meal är god och rolig mat för barn. Happy Meal innehåller alltid frukt eller grönt. Dessutom kan föräldrar komponera måltiden utifrån tallriksmodellen. På så vis kan barnet få en mer balanserad fördelning mellan Kött & Kyckling, Bröd & Potatis, Frukt & Grönt, och därtill en nyttig dryck som till exempel ekologisk lättmjölk. Så barnens måltid väljs numera i fyra steg. En leksak ingår som vanligt vid beställningen. "

Verkligen vilseledande. Ett solklart fall för MD.
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 20:37:24 följande:
    Det är same shit ändå.
    Ursäkta. I mitt citat, från McDonald's hemsida, framgick det mycket tydligt att syftet med de olika tillbehören är att föräldrarna själva ska kunna komponera en måltid åt sina barn som följer tallriksmodellen.
    Ditt svar på det är alltså enligt ovan? Det var en mycket speciell argumentationsteknik måste jag säga.
  • bisektris
    Danne123 skrev 2008-09-29 21:12:58 följande:
    Vi har alltså kommit fram till att det går att välja och vraka fritt från sortimentet. Du behöver alltså inte välja pommes.Tycker du att dessa två mål är lika (o)nyttiga?*Hamburgare, morötter, äpplen, lättmjölk*Cheeseburgare, pommes, äpplen, colaJag vill påstå att första alternativet är nyttigare. Så vad är problemet? De anger även i detalj hur många kalorier, andel fett, protein, kolhydrat, socker, salt osv. Det står till och med på alla förpackningar. Hur många andra restauranger kan då få denna info?
    Ännu en bra poäng. Eftersom McD redovisar näringsinnehållet bättre än någon annan restaurang jag vet så torde det vara omöjligt för en intresserad förälder att missa hur man ska göra för att få ihop en bra måltid åt sitt barn. Det torde även vara omöjligt att, som TS påstår, luras att ett mål innehållande pf är nyttigt. Men det är som vanligt. Inget eget ansvar, utan man hittar en lämplig syndabock.
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 21:52:42 följande:
    Ge dig nu. Eller läs TS. Uförligt.
    Kan du förklara för mig hur en måltid INTE blir nyttigare om man tilsätter nyttiga vitaminer och antioxidanter.
    Om man nu utgår ifrån vad du, utförligt, skriver i din TS.

Och som jag skrev innan. Om du är så säker på att deras reklam är vilseledande så bör du ju givetvis gå vidare med ärendet. Konsumentverket är lämplig instans. Och eftersom fallet är klockrent så är det ju marknadsdomstolen nästa.
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 21:54:28 följande:
    Tolka inte in för mycket. Inte sunt.Men det handlar fortfarande inte om den oändliga möjligheten att kunna välja och vraka på McD. Eller du kanske förstår, men vill envisas med att tycka motsatsen ändå?Hur kommer det sig?
    Nej, det verkar handla om att vuxna människor måste vara urbota dumma, om de skulle tro att pf är nyttigt för att McD har en reklam som påstår att tallriksmodellen är sund. I min värld så tänker människor själva, och gör medvetna val utifrån fakta.
  • bisektris
    ChokladBanan skrev 2008-09-29 22:00:31 följande:
    Måltiden som helhet blir ju faktiskt nyttigare även om man bara lägger till äpplen och morötter efteråt. Tycker att McDonald´s är grymt bra på att introducera nyttigare alternativ till den annars så feta och ensidiga maten. Det känns inte som att Frasses och Max har kommit så långt än. Men jag äter ganska sällan burgare nuförtiden. Förut var jag dock stammis på Mc :P
    Om man dessutom som förälder är lite smart så ger man frukt/morötter före pf (om man nu nödvändigtvis måste ge pf öht), så orkar inte barnet lika mycket pf. Voila! Ännu nyttigare, tack vare McD och deras frukt och grönt.
  • bisektris
    Velour skrev 2008-09-29 22:09:32 följande:
    Nej, det blir inte nyttigare. Man får i sig lika mycket farliga fetter, höga salthalter och skyhöga kolhydrater iallafall.
    Och vad är bäst:

1. Enbart farliga fetter, höga salthalter och höga mängder med kolhydrater,
    eller
    2. Alla ovanstående plus vitaminer och antioxidanter.

Det krävs inte ett geni för att se vilket av de två alternativen som är bäst.
  • bisektris

white cheese skrev 2008-10-03 10:05:24 följande:

Det är klart att måltiden blir nyttigare om du äter morötter eller äpplen efter. Den innehåller inte mindre fett, men den innehåller mer vitaminer.
    Precis. Och i proportion till måltidens storlek så innehåller den faktiskt mindre fett om man lägger till frukt.
Svar på tråden McDonalds