• LinaF

"Får" man bli arg när hon helt plötsligt börjar kissa ner sig?

Har en tjej som blir 3 år i december. Hon har slutat med blöja för ett bra tag sedan. Det gick hur lätt som helst!! Nu har hon börjat kissa ner sig och gjort det under 2 veckors tid. 2 ggr hemma idag bara på eftermiddagen t.ex. Hon är inte sjuk och det har inte varit några förändringar i hennes liv. Och jag kan inte hjälpa det men nu har jag börjat bli så arg på att hon inte säger till längre!! Hur "ska" man hantera detta? Har försökt med bara beröm och att "det gör inget, nästa gång säger du till". Och nu har jag även skällt på henne..... Hur ska man göra?!!

• Svar på tråden "Får" man bli arg när hon helt plötsligt börjar kissa ner sig?
  • Jasusu

Nej du ska inte skälla på henne.
    Hon gör ju inte det för att vara taskig.

Det är vanligt med bakslag,hon kanske är inne i leken och inte hinner på toa.
    Avdramatisera det hela.
    Skäller du på henne så riskerar du bara att hon går undan och inte vågar säga till dig när olyckan har skett

• Alexandra84

Önskar jag hade nåt vettigt svar.
    Tror tusan att tålamodet ger med sig, inte alls kul med ett sånt här bakslag rent ut sagt.
    Vad gäller min son så kissar han ner sig mer om jag höjer rösten mot honom om han gör ner sig... så jag kniper, och tvättar.. och tvättar.... *suck*

Jag vet att både min syster och min svägerska har haft exakt samma problem med sina barn, kommer efter att dom varit torra ett bra tag och man tror att alla är lungt.
    Men det gick över, som nån period av nåt slag verkade det som. Bvc sa att det va helt normalt...

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • LinaF

Usch, vad jag får dåligt samvete.... Vill nästan väcka henne och be om förlåt. Då är det bara att hålla god min och tvätta på då alltså?

• studentbruttan29

hjälper det att skälla tror du??
    För det tror inte jag. Ni får hjälpas åt att torka upp o sätta på en tvätt.

Det är supervanligt med att barn börjar kissa så som din dotter gör, det går över om du bara slappnar av lite o säger att det är okej.

Till min son avdramatiserade jag allt genom o "ljuga" (jag vet ju inte om jag gjorde samma) o säga "det är okej, mamma kissade också på sig när jag var liten". det hjälpte honom väldigt mycket och efter några veckor gick det över.

• studentbruttan29

väck henne inte men prata lugnt om detta vid frukostbordet o säg förlåt då.

LinaF skrev 2008-09-26 20:43:10 följande:
    Usch, vad jag får dåligt samvete.... Vill nästan väcka henne och be om förlåt. Då är det bara att hålla god min och tvätta på då alltså?
  • Luddvar

Som Nobless skrev är det nästan regel att det kommer ett bakslag. Skäll inte för då kan det hålla i sig. Tvätta och se glad ut.

Min 4-åriga dotter var torr i ca 7 månader innan bakslaget kom och sen höll det i sig ganska länge. Hon hade det lite som trotsgrej också, att om hon blev riktigt förbannad så kissade hon på sig med flit. Men det gick över det med.

• Attityde
    LinaF skrev 2008-09-26 20:43:10 följande:
    Japp, har haft det bakslaget på min dotter med... var helt torr från 2,5 och vid 3,5 började olyckorna hända. Kände som du, känns som om man får börja påminna dem igen ett tag, knipa och tvätta kan erkänna att hon säkert märkte min irritation mer än en gång, men vad gör man man är inte mer än människa... gick över av sig självt så det är väl nån fas de ska igenom kanske?
  • Jennie H

Tror absolut inte att du ska skälla faktiskt...

• Ciliaja

att skälla på henne gör henne bara "förnedrad" Hon vet ju att de är fel och då skäms hon.. men hon gör ju som sagt inte det för att vara elak.. Ha en burk typ och så när hon kissar i toaletten så får hon något hon tycker om, glitterpaljetter eller en peng som hon får lägga i själv, då kanske hon tänker på de mer..

kan ju om du vill ta bort en grej ur den här burken varje gång hon kissar ner sig och förklara att hon får den igen när hon kissat i toan, ja inte på ett argt sätt då.. de kanske triggar henne ännu mer att kissa i toan :)

• Attityde

Skäller man så blir det en grej av det vilket kommer dra ut på det ännu längre. Man kan ju bara påminna och ta med ombyten, det är ju som någon skrev lite trots med, de kan ju inte bestämma själva över så mycket men över "inkomster och utgifter" kan de bestämma iaf Vilket gör alla föräldrar jätte nojjiga.

Svar på tråden "Får" man bli arg när hon helt plötsligt börjar kissa ner sig?