• Anonym (mamma)

Regler om att lämna barn i bilen

Jag var och handlade med min 3,5 åring här om dan. När vi kört till andra affären sa han att han ville sitta och vänta i bilen. Han brukar vilja göra det. Jag förklarade för honom att det kan ta en ganska lång stund och att det var bättre om han följde med. Men han ville inte alls. Det var inte varmt, så jag lät honom sitta kvar.

Jag jag kom tillbax efter drygt 20 min stod det några tanter utanför bilen och skällde ut mig för att jag hade lämnat honom. Dom sa att dom polisanmält mig. Jag pratade med min son, och han var hur nöjd som helst. Hade inte varit ledsen eller så.

Jag förstår att många tycker att jag gjorde fel med tanke på risken att ... jag vet inte ... nån kör på bilen eller gör inbrott i bilen eller så.

Men är det (som tanterna påstod) olagligt att lämna barn i bilen?

• Svar på tråden Regler om att lämna barn i bilen
  • Prana

Jag tycker att tanterna verkar ha ett tråkigt liv och i stort behov av något att få engagera sig i.

Mina barn stortrivs att sitta i bilen och sova middag på vår parkering utanför huset (de är 3 och 2 år). En 3,5 åring är ju inget spädbarn precis.

• Anonym

mycket disskutione rom det här..

exploderande bilar, inbrott, rullande bilar, osv osv..
    men nej vad kan hända?

man får värsta utskällningen som d sa om barnet är ibilen när man köper mjölk.

men när man tankar bilen o går in o handlar o får stå i kö då säger ingen nånting. men hallå det finns ju bensin där som kan brinna..

folk är knepiga.

• Nenne 71

Vet inte om det finns någon lag mot det. Men jag kan tycka att det är olämpligt med tanke på din sons unga ålder.

• Anonym

skäll tillbaka på henne och säg
    -glo fan inte in i min bil!!!

• NEJ0608

tror inte heller att det finns någon  lag mot att lämna barn i bilen men däremot finns det ju lite kring. Lämnade du nyklarna kvar i t.ex? För det får man ju inte göra..

• Anonym

varför får inte nycklarna vara kvar i ens egna bil?
    är det lag på det?

• NEJ0608

Du får inte lämna nyklarna i bilen för då kan någon annan ta dem och köra iväg.. t.ex en olämplig person som inte borde vistas i trafiken.

• Anonym (Mamma - 3)

Hej.
    Jag har också en 3-åring som då och då säger att han hellre sitter kvar i bilen än följer med in i affären.
    När han var yngre så skulle jag aldrig få för mig att lämna honom där men nu känns det ok eftersom han själv säger det utan att jag behöver fråga.
    DOCK - tycker jag 20 minuter är alldeles för lång tid att lämna ett barn i bilen. Det är ok om man ska tanka och gå in och betala, eller snabbt in och handla något eller typ hämta paket - på ställen där man kan se bilen.
    Olagligt - säkerligen inte men absolut olämpligt. Kan hända mycket på den stunden.

• Anonym (hmmm)

Jag minns bara barnet som brann inne i bilen på grund av nått elfel, medans föräldrarna var inne på en kursgård. Kanske någon annan minns det också, var bara ett par år sen här i Sverige. Vilken ångest de föräldrarna måste leva med.
    Du vet aldrig vad som händer medans du är inne på affären, du låser ju antagligen bilen för att ingen ska kunna stjäla den, stereon eller barnet. Men om nått händer då, hur fort kan förbipasserande rädda ditt barn?
    Jag passerade nyligen en bil med ett skräckslaget barn i, larmet hade gått och bilen tjöt och tjöt. Ingen kunde hjälpa barnet ut eftersom dörrarna var låsta. Till slut fick kassörskorna inne på affären ropa i högtalarna efter barnets föräldrar.
    Jag lämnar inte ens min femåring ensam i bilen, jag kan inte slappna av och gå inne på en affär då utan skulle mest troligt rusa ut efter några minuter och vänta mig det värsta. Jag är väl lite hönsig.

• Anonym
    NEJ0608 skrev 2008-09-26 22:48:41 följande:
    Du får inte lämna nyklarna i bilen för då kan någon annan ta dem och köra iväg.. t.ex en olämplig person som inte borde vistas i trafiken.
    men det är la inte mitt fel om han tar min bil.
    det är ju min bil inte hans. förstår du hur jag menar hehe

inte ens hemma på ens egen tomt?

aldrig hört den lagen.
    mannen brukar lämna dem i när han är på förskolan o hämtar barnen. då ska han itne det..
Svar på tråden Regler om att lämna barn i bilen