• Sapho

"Metod för att få barnet att sluta springa ifrån en"

Min son springer ofta iväg från mig, så fort jag öppnar ytterdörren så sticker han (bor i lägenhet, kommer ut på markplan) samt om vi går på ett köpcenter så sticker han bara. Enligt min svärmor borde det finnas någon metod för att han inte bara ska springa iväg. Och tycker jag borde höra med BVC. Jag höll på att tappa hakan...nej det tror inte jag, sa jag. Vadå för metod? Spänna fast honom eller?
    Det enda man kan göra är väl att säga till honom t.ex. innan man ska ut att "nu ska vi gå ut och då vill jag att du är med mig och inte springer iväg...annars får du sitta i vagnen istället" eller dyl.

Eller, någon som hört talas om någon metod??

• Svar på tråden "Metod för att få barnet att sluta springa ifrån en"
  • Pochahontas

Nån sån metod har jag aldrig hört talas om. Själv har jag en liten pigg tjej på snart två år som också gärna sticker iväg en sväng.

Jag har löst det som så, att om det är på ställen som det är väldigt mycket folk, eller om det kan vara farligt, tex på parkeringen utanför affären och jag har två stora kassar med mat... så använder jag gåsele. Det är jättebra.

Men har jag händerna lediga så ser jag till att hon inte har en chans att sticka. Är lika envis som hon. Det är enda sättet.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • en glad

Metoden heter att man som vuxen har ansvar för att skydda barnet med de medel som krävs. Räcker det inte att prata får man hålla i handen (en numera rätt bortglömd metod?), bära, köra vagn, sätta sele i vagnen....

Gåsele - finns de nuförtiden? Jag trodde de försvann med min generation!!

• Sapho

Det är inte lätt att hålla i handen med en kille som blir gummimannen. Så det blir vagnen isf. Har dock en bebis också så hon får sitta i sjalen på mig.

• MissLilo

JAg förklarar tydligt för barnen inan avi går ut, vad som gäller.

Springher de ivägåt oliak håll, lslängr jag dem i vagenn. DÅ får de inte gå längre. Dessvärre har det let till att barnen inte ens vill försöka gå längre, för ade veta tt de hamnar i vagen iaf i slutändan.

Hålla hadn funkar inte när de är på sprimga iväg humör. MEd 1 barn, fine. Me två, aldrig.

Gjorde så förut när soen avr liten. HAn satt i vagen soch jag fick släpap en dotter efter mig, som lrek att jag sgjorde henen ilal ooch fejkgrät, såa tt hel gtan vände sig om i förskräckelse.
    Jag ahde ett löst grepp om hennes handled då. Dottern tycker om att ställa till scener har jag märkt.

Innan kunde jag säga hejdå occh hon kom sprigande efter, för hn viste tat jag drog iväg. Niu skratar hon bara och vinkar hejdå och går ännu längre åt motsat håll mot en lekplats och sätter sig där och leker ist. Dottern är i 4 års trotts. Hål i handen, slängder hon sig på marken och tokskriker och jag frå dra en dotter efter mig, hela 30 minuter på detta sätt.

JAg vet inte vad du sak göra frutom vagngrjeejn, och att förklara innan vavilka reglena är.

• pingela77

Sådär är min dotter på 2 år med. Jag har oxå en liten bebis så antingen så bär jag äldsta dottern och drar vagnen(har en bj med svängbara hjul)eller så får hon hålla handen.
    När vi ska ta bilen till dagis på morgonen tar jag bebben i bärsele och bär dottern på sidan av kroppen. Funkar än så länge
    Tror dom växer ifrån att springa ifrån en men man får ju tjata och tjata hela tiden. Har vi bråttom stoppar jag resolut ner ungen i vagnen och går trots illvrålen.

• IHateYourFace

Jag har också en gåsele! Köpte den när vi skulle åka till Liseberg. Men har använt den efteråt också, i stan & köpcentrum. Jättesmidig.

• mamma mia pizzeria

Min nu 4-åring är/var fruktansvärd att gå ut med tidigare. När han var 2,5 år började han gå ifrån dagis (inte rymma) nåt längre bort hade fångat hans uppmärksamhet. Han ville då gå dit. När han sedan började bli "verbal" så fick han föräldrar OCH (en gång) PERSONAL på dagis att släppa ut honom. ALLTSÅ ÖPPNA DÖRRARNA och släppa ut honom.

Men för att komma till saken. Jag krävde att få prata med dagispsykologen för att detta är jättejobbigt. Om man ska gå iväg så springer han alltid 50meter framför och gå inte med oss. En mardröm i affären. Hon sa att han behöver tydliga gränser!! Du sa jag till henne jag har fem barn menar du att han inte har samma gränser som dom andra?? JA sa hon!! HA HA Faktum var att det stämmde när jag ransakade mig själv lite. Så nu INNAN vi går iväg gör vi upp en vägrutt, som han då godkänner och är med på. Typ vägen hem ifrån dagis till hemmet. Självklart MASSOR med beröm när han håller sig till planen...

Lycka till!!

• mb4

Köp sele det ska vi ha på våran lilla nu när vi reser.

• Rori

Så kan min 2,6 åring också göra men vi pratar ofta om att det är farligt att springa iväg från mamma eller pappa....Fast även om vi diskuterat detta med sonen gör han det ändå ibland, men vi bor på landet och då är det enkelt att säga "hejdå nu går mamma iväg om du inte kommer" och så går jag, då brukar han få bråttom efter mej Om han springer undan i butiken så får han sitta i kundvagnen trots vilda protester!!

Svar på tråden "Metod för att få barnet att sluta springa ifrån en"