• MammaNen08

Vilken amningspump??

Funderar på att börja pumpa ut på flaska för att testa om det fungerar. Skulle vara skönt om mannen kunde mata i bland oxå! Är avent en bra pump? Eller elektrisk? Hur lång tid tar det ungefär att pumpa ut ca 240 ml? Jag har nog ganska mycket mjölk, eller "normalmycket", har helammat i 4 mån.

• Svar på tråden Vilken amningspump??
  • Dalkulla74

Jag tyckte om Avent-pumpen . Dock tog sonen aldrig flaska så den användes endast då brösten var sprängfyllda och behövdes akut tömmas på lite för att lätta på trycket.

• bubblan80

Medela mini electric har varit en gudagåva för mig!
    Liten, praktisk och jättebekväm.
    Rekommenderar starkt!!!!

• ucka

JAg har provat apotekets enkla pump och den fungerade för mig men bara omman skall pumpa vid enstaka tillfällen för den är väldigt obekväm!

Själv hade jag Avents handpump och den var perfekt! Bra för att man kan ha stor behållare, tyst, bekväm och man behöver bara en hand.

JAg har även en gång provat en elektrisk (medela)men den lät som ett helt tröskverk och det funkade inte eftersom jag pumpade tidigt på mogonen i sängen... JAg hade fått hörselskador och väckt hela familjen!

• ucka

Hur lång tid???

Beror helt på vilken tid på dagen, hur/om mölken rinner till, hur van man är som pumpare och egna utströmningshastigheten... Får man inte igång tillströmningen kan det vara stört omöjligt att få ut minsta lilla... men sen känner man att det rinner till och då kunde det komma 200 ml på ett par minuter för mig...

• Nintendo

Avent ISIS har jag och tycker att den är jättebra! Väldigt enkel och smidig.

• bubblan80

Jag pumpade natt och dag. Visst låter den lite men jag gick ut i köket, istället för att vara kvar i sovrummet. Pumpningen tog ju inte så lång tid...

• brünnhilde

Medela (elektrisk) alla gånger. 240 ml tar ca 10 min för mig, men det är ju olika från person till person.

• straw2008

Jisse får ni ut 240 ml ???

Jag får ut 30-40 ml på 15 min typ...

Hur sjutton bär man sg åt för att få ut så mkt mjölk ?

Just det, svara på frågan, jag har en handpump från avent isis älskar den!

• Camri

avent från apoteket tycker jag är jätte bra!
    enkel,smidig!

hur mycket på hur lång tid är ju helt individuellt!!!
    en dag pumpar jag 70 ml på 15 minuter
    en annan 100 ml på 15 minuter.

tips är att pumpa på morgonen!
    lycka till

• ucka

JAg pumpade också på morgonen och det kom mycket...

Det handlar ju om att lära sig när den egna produktionen är så stor att det blir över. Om jag pumpade ur ena bröstet på morgonen så åt Alice upp resten under dagen dvs. vi hade en jämn produktion-åtgång under dygnet. A blev mätt, behövde inte kvävas av att det sprutade för mycket och det rann inte okontrollerat heller Med Emma när jag inte vågade pumpa ur och donera hade jag mjölk överallt jämt

• Kallemero79

Om du ska ha en elekrtisk eller handpump beror ju helt på om du ska helpumpa eller bara pumpa ibland (vilket du väl skulle). Ska man inte helpumpa tycker jag det är onödiga pengar å "kasta" ut på en elpump. Jag hade en Medela swing som jag hade blivit tokig utan, men då pumade jag i stort sett var 3e timme i 3 månader....

• brünnhilde
    straw2008 skrev 2008-09-27 23:28:23 följande:
    Jisse får ni ut 240 ml ??? Jag får ut 30-40 ml på 15 min typ... Hur sjutton bär man sg åt för att få ut så mkt mjölk ? Just det, svara på frågan, jag har en handpump från avent isis älskar den!
    Det kommer ju mer och mer efterhand som barnet växer. Din kanske är liten? Jag får ut så mycket på så kort tid för att jag dubbelpumpar med elektrisk pump. Jag hade aldrig haft tålamod att enkelpumpa eller handpumpa. Sedan helpumpar jag också - kanske kommer det inte lika mycket om man även ammar?
  • MammaNen08

Tack för alla tips! Jag har endast tänkt att pumpa ut på flaska någon enstaka gång om jag ska iväg ett par timmar och sambon är hemma med den lilla. Ska snart börja med smakportioner oxå o då kan man ju tydligen ta lite bröstmjölk att mosa potatis o dyl. i. Annars ammar jag.

• Ellenor

Jag använder avents handpump och den är enligt mig den bästa pumpen. Har använt apotekets handpump, den funkar förvissa väldigt bra, men är lite jobbig i längden och jag får ont i handen av den. Meddela tycker jag inte alls om, Avent är det som gäller =)

Dock får jag inte ut 240 på ett pumptillfälle. Jag har bra precis exakt det som min son äter, brukar nog inte få ut mer än 120-200 per gång. Och ibland blir det mycket mindre än så!

• MammaNen08

Har nu köpt o testat pumpen. Det gick otroligt bra! Fick ut ca 200 ml på ca 10 min, ändå var det på eftermiddagen. Den lilla började suga med en gång och åt upp allting i ett nafs när pappa matade. Nu kan man ju åka iväg i några timmar o t.ex shoppa utan att känna panik. Varför gjorde man inte detta tidigare??

Svar på tråden Vilken amningspump??