• Hamnbo

Varför vara vegetarian/vegan när man likaväl kan äta kött??

Kött är gott men det ger oss dessutom det vi behöver utan att knapra piller.

Vitamin B12 finns bara i animalisk mat.

Dessutom om man tycker synd om djuren så hjälper det inte att sluta äta kött för man kommer fortsätta slakta djur ändå.

Jag respekterar givetvis vegetarianer/veganer och alla får göra som dom vill. Men ibland undrar man.

Ni som är vegetarianer/veganer är ni även emot päls, skinnskor m.m

Men det ju vara för att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att leva så.

• Svar på tråden Varför vara vegetarian/vegan när man likaväl kan äta kött??
  • Mornie Alantie

Jag är vegetarian av etiska själ. Jag använder heller inte produkter av skin, päls eller ull.

Du får ursäkta men ditt argument var nog det dummaste jag hört. Självklart gör inte n vegetarian mer eller mindre någon skillnad på antal djur som slaktas. Men om många människor börjar tänka på vad de äter, kanske inte blir vegetarianer men åtminstone byter ut steken mot ett vegetariskt alternativ en gång i veckan, då gör det skillnad.

Dessutom är vegetarisk kost snällare mot miljön. Köttindustrin är en av de största bovarna när det gäller växthusgaser.

• Mrs Moneybags

Det finns ju olika sorters vegetarianer och alla har sina egna skäl till att undvika kött och även ibland djurprodukter.

Jag är inte vegetarian, men jag äter inte rött kött av hälsoskäl.

Man kan ju lika gärna fråga sig varför man äter kött när man likaväl kan vara vegetarian?

• lunkentuss

"Argumentet" ingen ide att vara vegetarian för det slaktas djur ändå... Det stämmer ju inte för om ALLA blev vegetarianer skulle ju inga djur slaktas.. Dessutom, om man tkr det är fel vill man ju inte stödja det. Köper du barnarbetade kläder för att dom ändå kommer fortsätta göra detta? Nej just det

• Lady Dahmer
    Hamnbo skrev 2008-09-27 14:38:58 följande:
    Kött är gott men det ger oss dessutom det vi behöver utan att knapra piller.Vitamin B12 finns bara i animalisk mat.Dessutom om man tycker synd om djuren så hjälper det inte att sluta äta kött för man kommer fortsätta slakta djur ändå.Jag respekterar givetvis vegetarianer/veganer och alla får göra som dom vill. Men ibland undrar man.Ni som är vegetarianer/veganer är ni även emot päls, skinnskor m.mMen det ju vara för att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att leva så.
    många fel här. ok...

1. man behöver inte knapra piller som vegetarian. Vitaminbrist är t.o.m vanligare bland blandkostare. Du får det du behöver av en vegetarisk kost, och mer därtill.
    2. b12 finns i mjölksyrade grönsaker, sjögräs, spirulina -- och tillsatt i många veganska produkter. (ungefär som att man tillsätter Dvitamin i mjölk)
    3. givetvis så slutar man slakta om folk slutar äta. Efterfråga vettu. Man slaktar inte djur för skojs skull.
    Happiness is a choice
  • Som snö

"Man slaktar inte djur för skojs skull."

Nä, då kallas det jakt....

• Lady Dahmer
    Som snö skrev 2008-09-28 09:00:51 följande:
    "Man slaktar inte djur för skojs skull."Nä, då kallas det jakt....
    precis!
    Happiness is a choice
  • snapdragon

men man kanske inte vill stödja den industrin?
    man kanske tycker det är så fel att man helt sonika inte VILL äta kött.

Hamnbo skrev 2008-09-27 14:38:58 följande:
    Dessutom om man tycker synd om djuren så hjälper det inte att sluta äta kött för man kommer fortsätta slakta djur ändå.
  • dio

Ja du ts, kolla upp fakta innan du börjar kasta ut dig påståenden för att provocera.

• LindaJohansson81

Det spelar väl ingen roll, herregud låt folk käka vad de vill.

Jag är ingen djurälskare så jag kan käka upp dem utan problem....

• lunkentuss
    LindaJohansson81 skrev 2008-09-28 09:24:17 följande:
    Det spelar väl ingen roll, herregud låt folk käka vad de vill.Jag är ingen djurälskare så jag kan käka upp dem utan problem....
    Jag älskar djur, dom är ju så goda
  • LindaJohansson81
    himmelsflickan skrev 2008-09-28 09:37:05 följande:
    Jag älskar djur, dom är ju så goda
    Ha det var ju sant visserligen..(tänkte inte på det)..
  • missimi

Har inte ätit kött på ½ år. Det var för att jag fick en äckelkänsla och bara inte kunde få i mig det. Vet inte om jag kommer äta kött igen. Det tar bara emot... i så fall bara kött från vilt så man vet att de har haft ett bra liv innan..

• Dessie

Hamnbo: Du blir tokig rakt igenom när man ifrågasätter varför du är förlossningsrädd & vill ha kejsarsnitt - VARFÖR ifrågasätter du mig & alla andra som är vegetarianer?

• Jennie med ie

TS, du har skapat tråd efter tråd efter tråd i detta ämne och upprepar dina ifrågasättanden hela tiden. Eftersom du inte vid detta laget kan förstå varför och att man är vegetarian, vad får dig att tro att det skulle bli annorlunda denna gången? Du har inte funderat på att helt enkelt acceptera att du inte förstår och stanna där?

• Neisti

Som snö skrev 2008-09-28 09:00:51 följande:

"Man slaktar inte djur för skojs skull."Nä, då kallas det jakt....
    Den satt där den skulle!!! =)
Svar på tråden Varför vara vegetarian/vegan när man likaväl kan äta kött??