Inlägg från: carita1974 |Visa alla inlägg
  • carita1974

Mina två änglar

Hej!Jag är mamma sj till 3 små underbara barn.Jag kan inte för mitt liv ens föreställa mej vad du går igenom.Tittar ofta på barnen och tackar en högre makt för dom.Den senaste tiden har Sverige skakats av brutala mord...allra helst mot oskyldiga stackas barn...Det är för mej fullständigt obegripligt hur man så kallhjärtat kan göra som den där..vill inte ens kalla henne människa...sen det att hon på ett plan spelar offer?!
    För lite den uppfattningen får man juh...att hon blev svartsjuk på er och er lilla familj....Jaa..vad säger man?!
    Hoppas hon blir inlåst till den dagen hon dör...hon förtjänar inte ett liv i frihet efter vad hon gjort...hur kan hon leva med sig sj vad hon gjort..mot dej och din familj.Massa Kram till dej!!

• carita1974

Känns någonstan som du ändå får "din hämd" på nått vis??
    //Carita

emmy840508 skrev 2008-11-09 00:26:12 följande:
    Ja, hur tankarna går....Som tur är så fixar vakter poliser åklagare och advokater så att vi inte "råkar" mötas i korridoren el liknande. Hon har alltid fått gå in före oss. Villket betyder att när vi kommer in i rättsalen så sitter hon redan där, med vakter runt omkring sig. När jag kommer in i rättsalen så har jag för det mesta ångest, att veta att man är påväg in i samma rum som den människan gör att man vill vända. Men jag har ju ett val, jag behöver inte sitta där. Men jag vill sitta där, jag vill höra när hon får bekräftat gång på gång att ingen tror på henne. Jag vill sitta i samma rum och visa att hon lyckades inte med mig, jag sitter livs levande i samma rum och håller hennes såkallade "kärlek" i handen.Jag vill att hon hör mig när jag berättar att jag såg henne, jag minns att det var hon. Hon kan inte undvika att höra mig tala. Jag försöker att inte titta åt hennes håll i rättsalen, de gånger jag gjort det så är det nära att brista, jag brast de första gångerna, bilder från kvällen spelades upp gång på gång. Jag såg henne aldrig göra mina barn illa, men bara tanken att de fick vara med om samma behandlig som jag gör att det brister innom mig.Jag minns ju hur det såg ut och kändes för mig.Men jag lägger inte tid och energi på att sitta och reta upp mig, bli arg el hata. Hon har ju vakter poliser och misstänksamma blickar på sig. Många tror att det e hon. Hon vet nog det..... Jag vet att hon inte kan gå därifrån, det kan jag. Det räcker för mig.Jag kan inte på något sätt få tillbaka Max o Saga. Det enda vi har kvar är att hoppas att hon får sitta inlåst resten av sitt liv.
  • carita1974

Hej!Tänker så mycket på dej nu när det börjar närma sig jul...julen som är barnens tid..tiden då man träffar släkt och vänner....Hoppas du på nått sätt kan få en bra jul...är inte troende jag heller men brukar tända ett ljus för mina föräldrar.Dom dog för 20 år sen.Du kanske kan tända ett ljus hemma för dom.I år ska jag tända 3 ljus....Ett för mina föräldrar och 2 för dina små.Massa kram från Carita

• carita1974

Hej Emma!Satt och läste igen det som blivit skrivet om er och så vidare i Aftonbladet...Asså jag beundrar ditt enorma mod! Att sitta helt lugnt och lyssna på denna enormt sjuka människa...Hon är ju helt störd...det märktes tidigt..men ännu mer nu...inser hon inte vidden av det hon gjort????
    Men som sagt...du är en stark tjej och det kommmer att löna sig för dej och det dina...Livet kommer aldrig bli som förr...men det kommer förhoppningsvis kännas lite bättre.Jag menar..det finns ju inget som kan få tiden att backa...Jag önskar dej en så trevlig jul som det bara går utan dina små älsklingar!
    Massa kramar Carita

• carita1974

Jag måste bara få berömma dej ...enormt starkt att inte önska livet ur den som hade ihjäl ditt barn....jag måste motvilligt erkänna att jag vet inte om jag skulle vara så stark...och ärligt talat vet jag inte om jag skulle kunna möta denna person utn att försöka ha ihjäl den som tog mitt barn...TACK O LOV har jag sluppit gå igenom det du och Emma gått igenom.Och jag tackar gud för varje dag som går och jag slipper.Kram Carita

SivAndersson skrev 2008-12-20 09:35:13 följande:
    Svar på #4552
    Här är några tankar om det här med hat och hämnd, som många kommenterat även till mig efter mordet på min dotter Sara.Jag har aldrig önskat att mördaren skulle dödas. Det är just det som skiljer mig från honom, att jag inte vill döda någon annan människa. Jag är alltså helt emot dödsstraff. Däremot har jag önskat att han någon gång skulle förstå vilken oerhörd smärta detta inneburit för oss anhöriga. Tyvärr finns det nog inget hopp om att han någonsin skulle förstå det, eftersom det fruktansvärda han gjort visar att han helt saknar empati - något som även märktes under rättegångarna då han, liksom den tyska kvinnan, aldrig visade att han på något sätt blev illa berörd av bilder och annat han konfronterades med. Ingen annan i rättssalen var oberörd av detta. Och den här mannen hade ändå två små barn själv! Ändå skulle jag aldrig önska honom att drabbas av detsamma som jag, trots att det kanske bara skulle vara då som han skulle kunna förstå vilken mardröm man tvingas genomlida som förälder.Liksom Emma, har jag valt att inte heller känna hat till mördaren. Hatet skulle bara drabba mig själv och förgifta mitt inre. Och jag vill verkligen inte låta honom ta den platsen i mig och i mitt liv. Det han gjort, däremot, tar fortfarande efter tio år stor plats i mig. Och jag kan nog aldrig mer få tillbaka den tillit jag hade till omvärlden innan detta hände. Även om all den godhet och allt det stöd jag fått av så många människor genom åren har gjort att jag ändå klarat av att leva vidare.Även du Emma får ju ett fantstiskt stöd och enormt mycket empati, inte minst här på FL. Så här är ännu en av mina dikter, som jag skrev ett par år efter Saras död, eftersom jag behövde just ett sådant kort att skicka till de underbara människorna i min omgivning.TACK FÖR ALLT STÖD- av Siv AnderssonNär dagen är ett mörkerblir natten dubbelt lång.Då slutar solen lysa,då tystnar fåglars sång...Men nån mening kan nå infrån en omtänksam person- liksom ljuset i en blicksom inte tappat tron.Att någon bryr sig om ennär man inte längre villär just vad man behöverför att orka lite till.Det du har gjort för migär sådant som man minns.Så tack för allt ditt stöd- och tack för att du finns.Saras favoritpoet var Gunnar Ekelöf, och en gång slog jag bara upp en av hennes Ekelöf-antologier. Jag hade just pratat med en av mina vänner om det ofattbara i att någon kan göra något så grymt mot en annan människa (Sara tillfogades mer än 160 knivhugg) - samtidigt talade vi om vilken enorm medkänsla som så många människor hade visat oss... Det jag då fick läsa när jag slog upp en av böckerna helt "på måfå" gav mig en stark känsla av att Sara ledde mig till just detta citat... Och detta var inte heller den sista gången som detta hände... Så här stod det:Den som inte har sett mänsklighetens ondskahar inte sett möjligheten till godhet.Och jag är glad att det bland annat i den här tråden visas så mycket godhet. Ni som gör det är så många fler än de få människor som gör andra illa. Och det är väldigt betydelsefullt.
  • carita1974

Hej Emma!ÖNskar dej som så många andra redan gjort en god jul
    Kram från Fam Hedlund/Svenström

• carita1974

Jag plågas då jag hör er berätta om andra som gottar sig i andras olycka..Hur kan man gotta sig i något som är så fruktansvärt???Måste ju vara störda människor...en fullt friks skulle väl inte kunna njuta av en sån sak???
    Som jag skrev..tackar han där uppe varje dag jag får ha mina barn hos mej...önskar inte min värsta ovän att gå igenom det Siv och Emma gått igenom...och till alla här inne..tacka gud för er som sluppit att genomlida det helvetet!Det gör iaf jag.//Carita

Svar på tråden Mina två änglar