Inlägg från: Tibertius |Visa alla inlägg
  • Tibertius

Mina två änglar

Emma,

Här ifrån skickas också styrka och värme och ett stort lycka till. Kommer att tänka på er i morgon.

Kram

• Tibertius
    emmy840508 skrev 2008-12-17 22:23:24 följande:
    Jag har kvar samma vänner som innan. De har funnits där som just de vänner de är. De finns där när jag behöver dom och finns på avstånd när jag behöver vara ensam. Jag e så lyckligt lottad med vänner som finns där vad som än händer. Igen vän el bekant har tagot avstånd, utan det e snarare jag som tagit lite avstånd ibland för att jag behöver utrymme för mina känslor som jag endast lyckas släppa ut i min ensamhet el med min sambo i närheten. Så mitt o min sambos liv är det som kommer allra först, men jag försöker att inte glöma bort att visa mina vänner hur mycket jag uppskattar dem. Men, de har aldrig krävt något av mig och det är de som kommer vara mina vänner resten av mitt liv.
    Så skönt för dig Emma..Det har du verkligen förtjänat.

Kram
  • Tibertius
    emmy840508 skrev 2008-12-17 23:10:01 följande:
    Jag såg också efterlyst... De sommade in Sagas ansikte, min söta flicka. Och den storleende Max, min kloka och älskade pojke. Att de finns med i ett program som efterlyst känns overkligt. Men det ÄR inte overkligt. Jag lyssnade på vad de sa. Att 2008 år ett år vi aldrig kommer glömma. Nej, det året har etsat sig fast i många tror jag. Lilla Engla, hennes mamma berättade för mig att Engla hadde hört vad som hänt max o saga, och frågat sig mamma -hur kan någon göra sådant mot BARN. (vet ej om jag citerat rätt nu).Några veckor senare hamnade hon i en situation som hon troligtvis vart rädd för sedan hon hörde om mina barn. Hur kan en vuxen människa stå framför ett barn, se dess skräck i ögonen och göra en sådan omänsklig handling? ÄR det människor som gör sådant? Många frågor, men ingen kan nog ge svaret. Men vi som finns kvar kan göra allt för att det goda ska segra över det onda... Då lever människan vidare.
    Hur många gånger har vi inte ställt oss den frågan, det är helt ofattbart..

Tänk Emma att du kan var så klok mitt i allt, det goda måste segra över det onda något annat finns inte! Vi måste alla hjälpas åt att ta hand om våra barn, älska dom och lära dom skillnaden mellan rätt och fel. Det har du och Max och Saga hjälpt till att lära oss.
  • Tibertius

Har följt rättegången även denna dag och jag önskar också starkt att det skall vara över snart och hon blir inlåst på lång, lång tid.

Ingen kommer att glömma år 2008, ej heller dina änglar eller Engla. De finns för alltid etsade i vårt minne.

Jag hoppas verkligen att ni kan ta det lite lungt under julen och vara tillsammans med de andra i er familj. Har ni någon idé för en "alternativ" jul? För att försöka skingra tankarna lite från rättegången (så gott det nu går)?

Massa styrkekramar till dig.

• Tibertius

Emma,

Vill bara titta in och säga hej, hoppas ni kan få en trevlig helg.

Kram

• Tibertius
    SivAndersson skrev 2008-12-20 09:35:13 följande:
    Svar på #4552 Här är några tankar om det här med hat och hämnd, som många kommenterat även till mig efter mordet på min dotter Sara.Jag har aldrig önskat att mördaren skulle dödas. Det är just det som skiljer mig från honom, att jag inte vill döda någon annan människa. Jag är alltså helt emot dödsstraff. Däremot har jag önskat att han någon gång skulle förstå vilken oerhörd smärta detta inneburit för oss anhöriga. Tyvärr finns det nog inget hopp om att han någonsin skulle förstå det, eftersom det fruktansvärda han gjort visar att han helt saknar empati - något som även märktes under rättegångarna då han, liksom den tyska kvinnan, aldrig visade att han på något sätt blev illa berörd av bilder och annat han konfronterades med. Ingen annan i rättssalen var oberörd av detta. Och den här mannen hade ändå två små barn själv! Ändå skulle jag aldrig önska honom att drabbas av detsamma som jag, trots att det kanske bara skulle vara då som han skulle kunna förstå vilken mardröm man tvingas genomlida som förälder.Liksom Emma, har jag valt att inte heller känna hat till mördaren. Hatet skulle bara drabba mig själv och förgifta mitt inre. Och jag vill verkligen inte låta honom ta den platsen i mig och i mitt liv. Det han gjort, däremot, tar fortfarande efter tio år stor plats i mig. Och jag kan nog aldrig mer få tillbaka den tillit jag hade till omvärlden innan detta hände. Även om all den godhet och allt det stöd jag fått av så många människor genom åren har gjort att jag ändå klarat av att leva vidare.Även du Emma får ju ett fantstiskt stöd och enormt mycket empati, inte minst här på FL. Så här är ännu en av mina dikter, som jag skrev ett par år efter Saras död, eftersom jag behövde just ett sådant kort att skicka till de underbara människorna i min omgivning.TACK FÖR ALLT STÖD- av Siv AnderssonNär dagen är ett mörkerblir natten dubbelt lång.Då slutar solen lysa,då tystnar fåglars sång...Men nån mening kan nå infrån en omtänksam person- liksom ljuset i en blicksom inte tappat tron.Att någon bryr sig om ennär man inte längre villär just vad man behöverför att orka lite till.Det du har gjort för migär sådant som man minns.Så tack för allt ditt stöd- och tack för att du finns.Saras favoritpoet var Gunnar Ekelöf, och en gång slog jag bara upp en av hennes Ekelöf-antologier. Jag hade just pratat med en av mina vänner om det ofattbara i att någon kan göra något så grymt mot en annan människa (Sara tillfogades mer än 160 knivhugg) - samtidigt talade vi om vilken enorm medkänsla som så många människor hade visat oss... Det jag då fick läsa när jag slog upp en av böckerna helt "på måfå" gav mig en stark känsla av att Sara ledde mig till just detta citat... Och detta var inte heller den sista gången som detta hände... Så här stod det:Den som inte har sett mänsklighetens ondskahar inte sett möjligheten till godhet.Och jag är glad att det bland annat i den här tråden visas så mycket godhet. Ni som gör det är så många fler än de få människor som gör andra illa. Och det är väldigt betydelsefullt.
    Så mycket fint skrivet, blir verkligen rörd och ryser. Du och Emma är så otroligt starka som känner att det är slöseri med tid att hata. Beklagar verkligen det som hänt dig och dina närmaste.

Kram
  • Tibertius

Emma,

Det var länge sedan man såg dig här, tror att du kanske har det extra jobbigt nu inför julen och allt detta med rättegången. Mina tankar finns hos dig och de små änglarna hela tiden.

Hoppas som sagt ändå att du kan koppla av och vila upp dig ordentligt. Du är så stark och modig och jag önskar dig allt gott.

Kramar till er

• Tibertius
    Rastafairy skrev 2008-12-22 08:32:33 följande:
    någon mer som såg dokumentären på 4 fakta i gårtyckte de var så himla starkt av emma o stå i hallen på slutet av programmet och le..och jag förstår varför hon ler. Förökte tänka mig in i hennes situation och det är ju barnens bus och glädje hon minns..det är det man vill bevara i tankarna och finnas i.men nog rös man när man fick se den mörka tomma hallen och dörren och det uppbrutna golvet...alla tomma rum.

Var det ett nytt program? Går det i repris?  Förstår också att hon ler, varje gång hon ler i tv så tycker jag att man riktigt ser hur hon "tittar" in i sina minnen och ser barnen framför sig, hur de busar runt och sprudlar av glädje..Det är dom minnena som gör henne så starkt tror jag.

• Tibertius

Hej

Har följt din familj på vlt. Skönt ändå att de äntligen har fått säga sitt och att du får ha dom i rättsalen nu,

Som vanligt finns vi här för dig. Tänker på er och hoppas att julen blir bra så gott det går och att ni får rå om varandra riktigt mycket.

Kram

• Tibertius

Emma,

Vill ändå försöka säga God Jul & Gott Nytt År till dig och din familj. Kanske känns det lite lättare nästa jul..Även om sorgen aldrig kan eller ska försvinna så kanske den blir lite lättare att bära så småningom.

Många kramar till er

• Tibertius
    Linizen82 skrev 2008-12-23 13:24:22 följande:
    Svar på #4641Det är jag. Jag och en vän till mig skrev denna till Max och Sagas begravning. Nu är den äntligen på väg ut efter att företaget som skulle trycka den konkade. Men jag hittade ett nytt. Om man skänker 75 kronor eller mer till Max och Sagas minnefond och anger "CD: och sitt telefonnummer (ej hemligt) så får man skivan på posten inom ett par dagar. God Jul min älskade Emma och ala andra här
    Åh, så fint..
  • Tibertius

Jag är också med i morgon kl.12.00. En fin tanke, tycker jag.

God Jul till alla i tråden!

• Tibertius

Hoppas julafton gick bra för er..Tänker på er.

Styrkekramar från mig

• Tibertius

Ja det kändes skönt att kunna göra något, önskar att man kunde göra så mycket mer för dig och din familj Emma.

Har tänkt på er så mycket i dagarna och hoppas att ni har klarat er bra genom julhelgen.

Max och Saga har säkert varit med er hela julhelgen. De har det säkert bra där de är och har fått fira julen med alla de andra änglarna. De ser er säkert hela tiden och gör allt för att visa er att de ändå har de bra.

Kram

• Tibertius

Härligt att se dig här Emma!

Förstår, eller försöker förstå din känsla vid graven, vi som aldrig har varit med om detta kan ju aldrig helt sätta oss in i hur du känner. Måste vara oerhört svårt varenda gång att gå därifrån.

Hoppas att nästa jul går lite lättare för dig.

Kram

Svar på tråden Mina två änglar