• Silverscream

Vad krävs för att man ska få kalla sig fotograf?

Har funderat kring det där.

Älskar att fota, har inte läst några kurser eller så om fotografering, så jag kallar mig för amatör-fotograf (vilket jag ju också är).

Men för att få kalla sig fotograf, krävs det att man har gått en utbildning?

Vet att det krävs inom andra yrkesgrupper (men minns inte exakt vilka), att man måste kalla sig amatör så länge man inte utbildat sig.

Någon som vet?

• Svar på tråden Vad krävs för att man ska få kalla sig fotograf?
  • smedn85

Som yrke, få betalt för sina foton antar jag?

• Marlene B

Brilliant talang tycker jag.

• kaksmulan

En kamera!

Sen vad som är bra foton eller inte, om man kan "leva" på sin konst eller inte spelar mindre roll. Så länge du fotar så är du en fotograf!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Marlene B
    kaksmulan skrev 2008-09-27 16:53:12 följande:
    En kamera! Sen vad som är bra foton eller inte, om man kan "leva" på sin konst eller inte spelar mindre roll. Så länge du fotar så är du en fotograf!
    Nja det tycker inte jag. Bara för att jag äger en stekpanna så är jag inte automatisk en kock. Eller pianist för att jag äger ett piano.
  • Zemcia

nej fotograf är du när du fotograferar, men en hobbyfotograf. Däremot för att få kalla dig yrkes fotograf eller professionell så måste du vara erkänd på nåt sätt, få betalt för det osv.
    Jag menar du kanske är skitgrym utan att veta om det o blir upptäckt en dag utan att ha läst en kurs och då är du ju plötsligt konstnär o fotograf

• kaksmulan
    Marlene B skrev 2008-09-27 17:08:42 följande:
    Nja det tycker inte jag. Bara för att jag äger en stekpanna så är jag inte automatisk en kock. Eller pianist för att jag äger ett piano.
    Jo, om du lagar mat (alla kockar lagar inte god mat) och om du spelar på pianot (du kanske inte spelar bra men pianist är du!)
  • Marlene B
    kaksmulan skrev 2008-09-27 17:13:16 följande:
    Jo, om du lagar mat (alla kockar lagar inte god mat) och om du spelar på pianot (du kanske inte spelar bra men pianist är du!)
    Jag lagar väldigt god mat varje dag men skulle aldrig kalla mig för kock eftersom det är en yrkesbenämning vilket fotograf också är.
  • S vali s

Min man har ingen utbildning utan är självlärd, under senaste VinterOS hade han acreditering som fotograf eftersom han var där och arbetade just som fotograf åt ett av idrottsförbunden...
    Fotografering är inte hans huvudsakliga sysselsättning men eftersom han då och då säljer en del bilder så kallar han sig fotograf. 

Den late får brått när det blir kväll
  • kaksmulan
    Marlene B skrev 2008-09-27 17:15:34 följande:
    Jag lagar väldigt god mat varje dag men skulle aldrig kalla mig för kock eftersom det är en yrkesbenämning vilket fotograf också är.
    Nu kan jag verkligen ha fel men jag är väldigt mycket övertygad om att det bara är yrken som kräver licens som ger en sådan yrkestitel. Alltså yrken som läkare, psykolog, advokat osv osv. Yrkestitlar därutöver får du kalla dig bara du jobbar med det. Tex kock (det krävs ingen egentlig utbildning för det yrket) eller fotograf.
  • Marlene B
    kaksmulan skrev 2008-09-27 17:20:22 följande:
    Nu kan jag verkligen ha fel men jag är väldigt mycket övertygad om att det bara är yrken som kräver licens som ger en sådan yrkestitel. Alltså yrken som läkare, psykolog, advokat osv osv. Yrkestitlar därutöver får du kalla dig bara du jobbar med det. Tex kock (det krävs ingen egentlig utbildning för det yrket) eller fotograf.
    Alla yrken oavsett om de kräver utbildning eller ej har väl en benämning?

Jag är ingen lokalvårdare för att jag städar hemmet, jag är ingen kock för att jag lagar mat osv. Får jag lön för det jag gör kan jag däremot kalla mig för lokalvårdare eller kock.

Samma gäller fotograf, har man sålt en bild så kan man kalla sig för fotograf annars inte.
  • Silverscream

oj, verkar vara lite krångligt att beta ut detta.

Men är inne på det spåret också, att man bara kan kalla sig fotograf om man får betalt för det.
    Låter riktigt vettigt faktiskt.

Tack för svaren.

• Dame72

Den dagen du kan med att ta betalt för dina bilder, och någon vill betala för dom, då kan du även kalla dig fotograf. Annars fotograferar du på hobbynivå. Dina bilder är fotograferade av dig och rent språkligt är du fotograf, men för mig är Fotograf en titel som man endast kallar sig då man tar betalt, oavsett hur duktig du sen är.
    Men jag vet åsikterna går isär
    Tycker det är pinsamt att se folk bla här på FL kalla sig fotografer i sin pres...och sen ser man bilderna....oooops.

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • ReRant

Fotograf är ingen skyddad yrkestitel, så du kan kalla dig det bäst du vill. Folk som säger annat svamlar i nattmössan.

Här har du en intressant diskussion om order yrkesfotograf och frilansfotograf förresten:
    www.fotosidan.se/forum/showthread.php&threadid=90940

• Dame72
    ReRant skrev 2008-09-28 01:42:20 följande:
    Fotograf är ingen skyddad yrkestitel, så du kan kalla dig det bäst du vill. Folk som säger annat svamlar i nattmössan.Här har du en intressant diskussion om order yrkesfotograf och frilansfotograf förresten:www.fotosidan.se/forum/showthread.php&thre...
    Men egna åsikter om när man kallar sig Fotograf får man ha!
    Det är ingen skyddad titel, men på nåt vis känns det ändå som att det har lite med respekt för dom som faktiskt har det som yrke, att fotografera, eller åtminstonde tjänar pengar på det, att man som hobbyfotograf utan att ens veta vad skärpa är, kallar sig själv fotograf.
  • War

En fet kamera och lite nakenmodeller ?

Har en kompis som för ex antal år sedan fotade kvinnor "för att stärka deras självkänsla. (Kompisen har karisma som få)

Brukade innebära att kompisen fick en middag hemma hos kvinnan, sen fota henne utan kläder och sist avsluta med ett rejält samlag.

Inte illa.

• ReRant
    Dame72 skrev 2008-09-28 09:07:44 följande:
    Fotograf är ingen skyddad yrkestitel, så du kan kalla dig det bäst du vill. Folk som säger annat svamlar i nattmössan.Här har du en intressant diskussion om order yrkesfotograf och frilansfotograf förresten:www.fotosidan.se/forum/showthread.php
    &thre...Men egna åsikter om när man kallar sig Fotograf får man ha!Det är ingen skyddad titel, men på nåt vis känns det ändå som att det har lite med respekt för dom som faktiskt har det som yrke, att fotografera, eller åtminstonde tjänar pengar på det, att man som hobbyfotograf utan att ens veta vad skärpa är, kallar sig själv fotograf.
    Ja, det skrev du ju redan i ditt första inlägg?

"Annars fotograferar du på hobbynivå. Dina bilder är fotograferade av dig och rent språkligt är du fotograf, men för mig är Fotograf en titel som man endast kallar sig då man tar betalt, oavsett hur duktig du sen är."

Jag tycker att är man så noga med att betona att man lever och tjänar pengar på att fotografera så bör man kalla sig yrkesfotograf eller frilansfotograf.
  • ReRant
    Dame72 skrev 2008-09-28 09:07:44 följande:
    Fotograf är ingen skyddad yrkestitel, så du kan kalla dig det bäst du vill. Folk som säger annat svamlar i nattmössan.Här har du en intressant diskussion om order yrkesfotograf och frilansfotograf förresten:www.fotosidan.se/forum/showthread.php
    &thre...Men egna åsikter om när man kallar sig Fotograf får man ha!Det är ingen skyddad titel, men på nåt vis känns det ändå som att det har lite med respekt för dom som faktiskt har det som yrke, att fotografera, eller åtminstonde tjänar pengar på det, att man som hobbyfotograf utan att ens veta vad skärpa är, kallar sig själv fotograf.
    Ja, det skrev du ju redan i ditt första inlägg?

"Annars fotograferar du på hobbynivå. Dina bilder är fotograferade av dig och rent språkligt är du fotograf, men för mig är Fotograf en titel som man endast kallar sig då man tar betalt, oavsett hur duktig du sen är."

Jag tycker dock att är man så noga med att betona att man lever och tjänar pengar på att fotografera så bör man kalla sig yrkesfotograf eller frilansfotograf.
  • Dame72
    ReRant skrev 2008-09-28 10:59:34 följande:
    Ja, det skrev du ju redan i ditt första inlägg?"Annars fotograferar du på hobbynivå. Dina bilder är fotograferade av dig och rent språkligt är du fotograf, men för mig är Fotograf en titel som man endast kallar sig då man tar betalt, oavsett hur duktig du sen är."Jag tycker dock att är man så noga med att betona att man lever och tjänar pengar på att fotografera så bör man kalla sig yrkesfotograf eller frilansfotograf.
    Ursäkta?
    Har jag ändrat åsikt eller?
  • millisen

Enligt arbetsförmedlingen så får man inte kalla sig fotograf om man inte har utbildning eller en lång erfarenhet inom yrket.
    Min bror fick inte kalla sig det när han skrev in sig på AF när han var yngre. Men nu är han snart utbildad fotograf.. Många kräver nu en utbildning om du söker ett jobb som fotograf

• Namaste72

Tänk om det vore så för journalister också *drömmer*  Då skulle jag kalla mig legitimerad journalist! Cool

millisen skrev 2008-09-29 15:29:03 följande:
    Enligt arbetsförmedlingen så får man inte kalla sig fotograf om man inte har utbildning eller en lång erfarenhet inom yrket.Min bror fick inte kalla sig det när han skrev in sig på AF när han var yngre. Men nu är han snart utbildad fotograf.. Många kräver nu en utbildning om du söker ett jobb som fotograf
    {} I´m too young to be so old{}
Svar på tråden Vad krävs för att man ska få kalla sig fotograf?