Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

förhållande lärare -elev?

med anledning av en tråd som ligger i KR undrar jag över era tankar om detta:
    är det någonsin OK för en lärare & elev att ha ett sexuellt/kärleksförhållande? varför/varför inte?

(jag är lärare och tycker absolut NEJ -är man kär eller kåt får man väl vänta tills man inte är just lärare/elev längre!)

• Svar på tråden förhållande lärare -elev?
  • Polly S

håller med er om allt ni skriver, men i den tråden jag tänkte skrev flera att det var OK om det var kärlek och jag hoppades att ngn skulle utveckla de tankarna här...

• Polly S

nej, inte jag (men jag har skrivit i den), men det ligger en tråd i Känsliga Rummet där flera argumenterar för att det är OK, man kan inte hjälpa känslor osv, osv.
    det blir dock OT att diskutera det där, så jag hoppades få fråga här hur de tänker.

• Polly S
    Svar på #7
    pratar vi universitet el högskola kanske det är mer OK om man inte har läraren i undervisning (jag vet inte riktigt vad jag tycker där faktiskt, men då pratar vi iaf vuxna människor), men inte annars.
  • Polly S
    Svar på #10
    sant, kanske skulle lägga till lärare/studenter?
    (är just beroendeställningen som gör att jag anser att det inte är OK, och då käller det ju även undervisande lärare med studenter...)
  • Polly S
    Svar på #15
    myndig eller ej, är du i beroendeställning av läraren (h*n sätter till exempel betyg på dig) så skapar det ojämlika förutsättningar.
    är det kärlek borde man väl kunna vänta?
    du jämförde med jobb; vissa jobb har ju regler att folk inte får vara tillsammans, av ungefär samma skäl, och ngn måste då byta avdelning eller liknande för att fortsätta med relationen.
  • Polly S
    Svar på #19
    nej, det tycker jag inte heller man ska, och visst försöker skolorna se till att det inte blir så i den mån det är möjligt?
    (min kollega hade sin dotter på vår skola, hon hade inte ens undervisning på samma program då, bara för att hon skulle vara så lite inblandad som möjligt)
  • Polly S
    Svar på #24
    jag vet inte hur mkt jag tror på föräldrars förmåga att vara objektiva
    nej, det stora problemet, i mina ögon, är fortfarande lärarens "maktposition" när det gäller ett kärleksförhållande.
    är eleven/studenten i stånd att avgöra om h*n är ärligt intresserad av läraren och inte liiiiite påverkad av just hans/hennes ställning?
  • Polly S

ni som säger att det är OK om det är kärlek, när anser ni att man är gammal nog att avgöra det?
    och om det är OK att ha en kärleksrelation borde det väl vara lika OK med sex? jag menar, är man mogen för kärlek borde man vara mogen för sex, eller hur tänker ni?

Svar på tråden förhållande lärare -elev?