sofiefitness skrev 2008-09-27 20:58:24 följande:
så kan det ju vara eftersom så många föds med hjärtproblem. men man borde ändå ha sett nån mörkhyad från tex. USA. fast det kanske bara är jag som missat.
Om man ser till sverige så är vi många fler vita än mörkhyade här och det påverkar ju på så vis att tex vita med DS blir mer synliga än mörhyade med DS här. Jag vet inte om jag direkt sett ngn vit med DS från USA heller, eftersom det är sällan den kategorin människor "visas upp". Ser man på TV och filmer så är det vanligen inte människor med handikapp man visar upp och skulle man göra det är det oftast ngn UTAN handikapp som bara spelar en roll som handikappad. DS är inte heller den typ av handikapp man precis visar upp i (sjuka) dokumentärer som "insider" då personerna som medverkar där dels ska ha mer uppseendeväckande "problem" och dels ska kunna föra sin egen talan utan att risk för stämningar finns.
Jag har jobbat innom handikapsomsorgen och rent allmänt är det här i sverige främst vita brukare. Nu bor jag inte i en stor stad!!! Men inte heller i en stad utan invandring..utan vi har männsikor med alla möjliga olika ursprung här i tex barnens klasser. Men innom handikapsomsorgen var helt klart vita överrepressenterade då vi är överrepresenterade i samhället i stort här. Det är egentligen samma sak innom äldrevården tex, mäst vita vårdtagare.
Ser man då till handikapp som tex DS som inte är vanligt bland befolkningen i stort (jag träffar inte på människor med DS varje dag åtminstone) så blir gruppen mörkhyade eller asiater med handikappet DS än mindre synliga. För övrigt är sverige ett av de länder som inte gömmer undan människor med handikapp på samma vis som man gör i många andra länder, här ser man människor med olika handikapp till vardags, de integreras till viss del i samhället. I många länder lägger man inte pengar på detta utan de hamnar på instutitioner. Det är oxå ngt som kan påverka hur pass synliga männsikor med tex DS blir utanför västvärden!!