• SeTa

Hög feber hos vuxen?

Min man fick feber i torsdags kväll och har sedan dess pendlat mellan 39,0-40,5. Han äter febernedsättande hela tiden men den går inte ner mer ändå. Jag är måhända lite av en guppy men börjar iaf bli lite orolig över denna höga temp.
    Någon som vet hur länge en vuxen kan gå med feber, och framförallt hur hög den får bli innan det är farligt?

• Svar på tråden Hög feber hos vuxen?
  • violet

Jag skulle sökt om jag var han när det hållt den tempen ett par dagar. 40 är ganska mycket. Kan bero på någon infektion kanske?

• snillis

Har han varit i kontakt med sjukvårdsupplysningen?

Hur mår han för övrigt? 
    Influensa?
    Feber i sig är ju inte farligt men det beror ju på nåt och det kan ju vara bra att veta vad
    Tycker att ni skall ringa om ni inte gjort det.
    Över 42 skall det ju inte gå men innan det är det ju som sagt inte farligt. Men det är ju såklart viktigt att få i sig vätska.
  • Anonym (,,,)

troligt är att de är nån virus eller influensa, men att gå för länge med feber är inte bra, å feber med en massa andra symtom lr UTAN andra symton så ska läkare uppsökas...

• Anonym

sjukvården brukkara säga mår man ite dåligt på annat sätt eler har ont någosnatsn är de ingen far att som vuxen ha feber 4-5 dagar.

• Anonym (?)

jag har nyligt haft feber i över 1 månad. Den pendlade mellan 38,5-40 ca. efter 7 dagar for jag till vc,jättesjuk. Fick där höra av en läkare att det är fullt normalt att ha feber i 7 dagar. Jag tycker ju inte det men så sa hon så jag fick snällt gå hem utan hjälp.
    Tyvärr visade det sej efter 14 dagars feber och besök på vc igen, att jag jag hade lunginflamation. Fick medicin som jag fick allergi av så jag har måstat läka lunginflamationen utan medicin.
    Lägg kalla omslag i nacken, det tar ner febern. och är den ej borta till måndag kan ni ringa vc och rådfråga dem.

• SeTa

Han har huvudvärk också, men det beror förmodligen på vätskebristen tippar jag på.
    Men vi får väl avvakta tills imorgon innan vi ringer.
    Fast sju dagar kan väl knappast räknas som normalt? Märklig läkare, tycker jag!
    Tack för svar.

• Anonym

Se upp så han inte fått hjärhinneinflammation eller så.

• Anonym
    SeTa skrev 2008-09-27 21:14:50 följande:
    Han har huvudvärk också, men det beror förmodligen på vätskebristen tippar jag på.Men vi får väl avvakta tills imorgon innan vi ringer.Fast sju dagar kan väl knappast räknas som normalt? Märklig läkare, tycker jag!Tack för svar.
    Helt andar regler för vuxna och barn vad som räkans som normalt!!
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2008-09-27 21:26:08 följande:
    Helt andar regler för vuxna och barn vad som räkans som normalt!!
    ja, vill mena det. för ett barn kan det vara feber i 1 vecka som pendlar upp och ner,(normalt) men för en person som är 40 år är det inte normalt kan jag säga. men läkaren var en gammal kärring som trodde hon visste bäst.
    TS- om din sambo har huvudvärk kan han ju ha bihålsinflamation också, det brukar jag ha ofta, fast det brukar inte ge feber men han kanske har fått nån influensa av nåt slag?
  • Anonym (,,,)
    SeTa skrev 2008-09-27 21:14:50 följande:
    Han har huvudvärk också, men det beror förmodligen på vätskebristen tippar jag på.Men vi får väl avvakta tills imorgon innan vi ringer.Fast sju dagar kan väl knappast räknas som normalt? Märklig läkare, tycker jag!Tack för svar.
    feber i en vecka hos vuxen är HELT! normalt! däremot feber och huvudvärk ska kollas upp! om inga andra symton på ex virus lr influensa visas!
  • Anonym (A)

Altså om han äter feber däämpade hela tiden är in dom 39 graderna rättvis utan han har då högre feber en så. om jag vore du skujlle jag ringa sjukvårdsupplysningen å se vad dom siger tror dom har öppet dygnet runt. De är inte å leka med om man har huvudvär med.

Hoppas ni får rätsida på de här. Mvh A

• Anonym

Jag tror nog din man är klok nog att säga ifrån när det inte känns normalt längre....
    Man blir sjuk av influensan, och det är sova som gäller. Dricka mkt och skippa febernedsättande. Låt kroppen bekämpa viruset i lugn och ro. Får han rejält ont i halsen, kraftig hosta etc, kan det vara ide att höra av sig till sjukvården. Huvudvärk får man av att dricka dåligt. Tycker du han beter sig skumt, han blir kraftigt ljusskygg, smärtor i nacken i kombination med styvhet, ja då kan det vara ide att ringa.

Feber i två dygn...det är helt ok. Slappna av, häll i honom mer att dricka och sov sen gott!

• Eisa

4 dagar har jag hört ska vara en gräns innan man lär ta kontakt med läkare.

• Anonym (syrra)

Jag tycker att det låter som väldigt hög feber, med tanke på att han äter febernedsättande...hade jag varit er så hade jag ringt sjukvårdsrådgivningen. Feber är ju kroppens försvar, så feber i sig är inte farligt, så länge det inte blir upp mot 42 grader. Men feber är tecken på infektion eller virus. Troligen infektion i hans fall eftersom den är så hög. Ring & kolla! Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite...
    /sjuksköterska

• Anonym

Anonym (A) skrev 2008-09-27 21:45:44 följande:

Altså om han äter feber däämpade hela tiden är in dom 39 graderna rättvis utan han har då högre feber en så. om jag vore du skujlle jag ringa sjukvårdsupplysningen å se vad dom siger tror dom har öppet dygnet runt. De är inte å leka med om man har huvudvär med.Hoppas ni får rätsida på de här. Mvh A
    Ja dom har öppet dyget run t alla åerts dagara!!
  • Anonym

Infektion är väl orsakad av virus eller bakterier? Så att skriva infektion eller virus känns lite underligt. Spec om man är syrra. /Syrra

• SeTa

Idag är febern lägre, men en halsinfektion har slagit ut i full blommning.
    Tack för alla råd!

• Anonym
    SeTa skrev 2008-09-28 12:34:19 följande:
    Idag är febern lägre, men en halsinfektion har slagit ut i full blommning.Tack för alla råd!
    Han har vart hos doktorn då än?
  • ppp33442

När jag jobbade på mitt kontor så fick jag på något sätt in en blyerts penna in i mitt finger, kan jag få blodförgiftning?

Svar på tråden Hög feber hos vuxen?