• Anonym

Hur långt innan/efter ägglossningen kan man bli gravid?

Om jag vet med 100 procents säkerhet att jag har äl på tisdag. Kan jag då bli gravid om jag har sex imorgon? Idag? på fredag?

Hur lång tidsspann har man, och då menar jag när man e helt 100 procent säker på när ägglossningen är.

• Svar på tråden Hur långt innan/efter ägglossningen kan man bli gravid?
  • Anonym

Måste väl vara många som e insatta i detta och kan svara?

• Anonym (påläst)

Måndag är nog bäst om du har ÄL på tisdag. Spermierna överlever med största säkerhet 2 dygn och troligtvis 3 dygn också så dagen innan är nog bäst. Längre än så ska man inte förlita sig på. Det är så jag har lärt mig.

(Sedan om man nu inte skulle veta till 100% när det är ÄL så är ju sex varannan dag det optimala runt den period man tror man kommer ha ÄL)

• miss nöjd

"garanterat" så lever sperimerna (normala,friska) i 2-3 dygn. Så sex på måndagen borde vara det bästa.

• Buttelina

jag säger också måndag. men de kan leva upp till en vecka vi hade sex på onsdagen och söndagen hade jag ägglossning. ut kom en son

• Anonym

Vi hade sex igår, och i morse.. men får väl ta det imorgon eller på tisdag oxå då

• Anonym

Japp, ha sex på måndag och helst på tisdag också Då ligger spermierna där och väntar in ägget...

Spermier överlever under de allra bästa förhållanden i ca en vecka. Men då ska man ha haft äl-flytningar när man hade sex så att spermierna kan komma upp till rätt ställe utan problem. I de allra flesta fall överlever de ca 3 dagar. Ägget överlever i ca 24 timmar, så det är meningslöst att ha sex några dagar efter äl.

Lycka till!!

• Anonym

jag måste bara fråga läste tråden mycket intressant har också mycket funderingar kring ägglossning.men vad menar du med älflytningar.vi har försökt länge vi har underbara barn men vill ha fler.mitt jobb är stressigt och vill ha barn för mycket därför tror jag att det tar tid.

• miss nöjd

Nej du. "meningslöst" är det ju INTE. Det kan faktiskt vara bra att ha sex ibland fast man inte kan göra barn just då.....

Anonym skrev 2008-09-28 18:44:06 följande:
    så det är meningslöst att ha sex några dagar efter äl.
  • Anonym

miss nöjd.. jag tror anonym syfter på meningslös för att bli gravid, eftersom det är det tråden handlar om!!

Anonyn inl. 7, man kan få trådigare klara flytningar vid äl.

Anonym inlägg 6. Menar du att om man inte fått älflytningar så lever spermierna inte så länge? Trodde man fick äl flytning den dagen man hade äl, och då lever ju bara ägget 24 timmar??

• Anonym (Oroligt)

Kan man blir gravid en dag före äg och samma dag som man har äg?

• Anonym (Oroligt)

Hade vart snällt om någon kunde svara på min fröga, jag är lite oroligt över. Om mam har haft sex dagen före äg. Och sen samma dag som äg kan man då bli gravif?

• nellz93

har haft ägglossning nästan en vecka nu och samtidigt haft ont i livmodern har gjort graviditettestet två gånger men har blivit negativ båda gångerna kan de bero på att jag har gjort de för tidigt?? det har gått dagar nu och har inte känt ont längre..

• Anonym (w)
    nellz93 skrev 2014-04-10 22:38:50 följande:
    har haft ägglossning nästan en vecka nu och samtidigt haft ont i livmodern har gjort graviditettestet två gånger men har blivit negativ båda gångerna kan de bero på att jag har gjort de för tidigt?? det har gått dagar nu och har inte känt ont längre..
    ÄL i en vecka?  
  • Flisan79

(Oroligt) givetvis kan man bli gravid om man har sex dagen före och på äl.

Nellz93: äl har man en dag men man kan ha ont flera dagar.
    Givetvis är det för tidigt att ta ett gravtest när man har äl. Vänta till bim.

Svar på tråden Hur långt innan/efter ägglossningen kan man bli gravid?