• Seven Costanza

Begravning om man inte är medlem i något religiöst samfund?

Jag funderar på att gå ur Svenska kyrkan (vill inte diskutera det i den här tråden) och undrar om någon vet hur dt blir med begravning om man inte är medlem i något religiöst samfund? Får man ändå begravas inom Svenska kyrkan och ligga på vanlig kyrkogård?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-28 09:59
    Hur fungerar en borgerlig begravning? Vem förrättar den?

• Svar på tråden Begravning om man inte är medlem i något religiöst samfund?
  • Majsan70

Ja, det får du!

Vill man inte ha en kyrklig begravning kan man planera in en borgerlig i naturellt kapell.

• Ulla1974

Du får begravas på kyrkogården - det betalar du skatt för men kyrkan kommer inte att hålla en begravningsgudtjänst för dig. Du har valt att gå ur och det är också att säga att du inte vill vara delaktig i kyrkans riter och det kommer kyrkan att respektera.Du kan ordna med en egen borglig begravning eller om du är med i ett annat samfund kan officiant därifrån hålla i begravningen.

• snapdragon

såvitt jag vet så finns det inga neutrala begravningsplatser, tyvärr, så det måste man väl få.

Seven Costanza skrev 2008-09-28 09:05:42 följande:
    Jag funderar på att gå ur Svenska kyrkan (vill inte diskutera det i den här tråden) och undrar om någon vet hur dt blir med begravning om man inte är medlem i något religiöst samfund? Får man ändå begravas inom Svenska kyrkan och ligga på vanlig kyrkogård?
  • gutegirl
    snapdragon skrev 2008-09-28 09:13:13 följande:
    såvitt jag vet så finns det inga neutrala begravningsplatser, tyvärr, så det måste man väl få.
    Jodå, det finns det. Det finns borgerliga begravningsplatser.
    Om man har gått ur svenska kyrkan så har man ju avsagt sig kristendomen, och jag ser ingen anledning till varför man ska begravas i kyrkan då, det är ju en religiös handling.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • snapdragon

menar du minneslundar nu, eller faktiska begravningsplatser?
    var finns det sådana, jag har aldrig hört talas om en?

o GUTEGIRL o skrev 2008-09-28 09:18:23 följande:

Jodå, det finns det. Det finns borgerliga begravningsplatser.Om man har gått ur svenska kyrkan så har man ju avsagt sig kristendomen, och jag ser ingen anledning till varför man ska begravas i kyrkan då, det är ju en religiös handling.
  • snapdragon

jag vet att det är rätt vanligt med borgerliga begravningar, men har aldrig hört om en jordfästning som skett utanför en kyrkogård, att sprida aska vet jag att man kan göra på annat håll, men det är inte vad jag syftar på.

• gutegirl
    snapdragon skrev 2008-09-28 09:22:24 följande:
    menar du minneslundar nu, eller faktiska begravningsplatser?var finns det sådana, jag har aldrig hört talas om en?o GUTEGIRL o skrev 2008-09-28 09:18:23 följande:
    Det finns bland annat Norra Begravningsplatsen i Stockholm som inte har någon anknutning till kyrkan, och jag vet att det finns en utanför Visby också.
    Sedan finns det ju andra religiösa begravningsplatser också, som t ex muslimska. en muslim vill nog inte bli begravd på kyrkogård.
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Ulla1974

Den begravningsplats som kyrkan har fått uppdraget från staten att tillhandahålla en begravningsplats som är allmän dvs det spelar ingen roll vilken religion man har eller inte.

• Mrs Moneybags

Det blir borgerlig begravning, men grav på kyrkogården. Som Ulla sade, alla har ju rätt att ligga på begravningsplatsen i kommunen. Alla religioner + ickereligiösa.

• Seven Costanza

Tack så mycket för alla svar! Hur fungerar en borgerlig begravning, är det någon kommuntjänsteman som håller i den eller?

• Brittan

Gutegirl i den församling som jag jobbade tidigare finns det en "specialavdelning" på kyrkogården för muslimer. Den är byggd så att de avlidna får ligga mot Mecka. Det är ytterst sällan det finns kyrgkogårdar enbart för muslimer.

Indie. Du får plats på kyrkogården fast du har gått ur Svenska kyrkan. Detta eftersom du fortfarande betalar skatt för detta. Dock blir det oftast dyrt eftersom du måste betala för den som förrättar begravningen, ev. hyra av begravningslokal,betala ev. musiker mm.

• cloudberry79

Jag var på min morfars begravning i fredags, det var en borgerlig begravning. Officianten var en av kommunen utsedd begravningsofficiant (de går en särskild utbildning för att förrätta borgerlig begravning). Lokalen var ett kapell som inte innehåller några religiösa symboler alls, på en av kyrkogårdarna här i kommunen (de flesta icke-kristna brukar begravas där). Ceremonin var jättefin, det var väldigt personligt och handlade mycket om min morfars liv och vad han tyckte om att göra. Istället för jordceremonin på en kyrklig begravning lade han blommor i en ring på kistan, som ett sista adjö. Det var såklart inga psalmer, min mamma och moster hade ordnat så en elev på gymnasiet (de jobbar båda där) sjöng två sånger, sedan spelade en pianist tre låtar. Det var som sagt väldigt fint och jag är nu övertygad om att det är en sådan begravning jag själv vill ha när den tiden är kommen!

Skillz that Killz 10k+
  • snapdragon

...men han begravdes sedan på en kyrkogård?

cloudberry79 skrev 2008-09-28 10:15:41 följande:
    Jag var på min morfars begravning i fredags, det var en borgerlig begravning. Officianten var en av kommunen utsedd begravningsofficiant (de går en särskild utbildning för att förrätta borgerlig begravning). Lokalen var ett kapell som inte innehåller några religiösa symboler alls, på en av kyrkogårdarna här i kommunen (de flesta icke-kristna brukar begravas där). Ceremonin var jättefin, det var väldigt personligt och handlade mycket om min morfars liv och vad han tyckte om att göra. Istället för jordceremonin på en kyrklig begravning lade han blommor i en ring på kistan, som ett sista adjö. Det var såklart inga psalmer, min mamma och moster hade ordnat så en elev på gymnasiet (de jobbar båda där) sjöng två sånger, sedan spelade en pianist tre låtar. Det var som sagt väldigt fint och jag är nu övertygad om att det är en sådan begravning jag själv vill ha när den tiden är kommen!
  • cloudberry79

Nä, han ska kremeras och askan ska spridas på en plats där vi ansökt om tillstånd (och fått godkänt) att sprida.

Skillz that Killz 10k+
  • Sallisen

Vi tillhör inte svenska kyrkan men blir begravda på den vanliga begravningsplatsen som de flesta andra.

Eller ja, pappa ligger i minneslunden... och om jag dör så vill jag också kremeras och ligga där.

Spelar ju ingen roll om man är med i svenska kyrkan eller inte, begravningsplatsen är ju för alla.

• Tygtiiger

Indie: min pappa var inte kristen och vi valde att ha en borgerlig begravning för honom. På vår kyrkogård fanns ett kapell utan kristna symboler som begravningen hölls i, officiant var begravningsentreprenören och det var också han som hjälpte oss att regissera en begravning som vi tyckte var passande. Den blev väldigt bra - sånger och musik, ett kort överlåtelsetal om hans liv och personlighet och traditionellt farväl vid kistan, ingenting om Gud.
    Och sedan begravningskaffe.

Begravningsbyråerna är bra på borgerliga begravningar, det är rätt många som inte är med i kyrkan.

Men man måste, som så många tidigare har sagt, begravas på särskilt anvisade begravningsplatser och i de flesta kommuner innebär det kyrkogården.

Svar på tråden Begravning om man inte är medlem i något religiöst samfund?