• Mulligmamma

Är nötter onyttigt???

Hejsan

Jag försöker gå ner i vikt. Men på lördagar vill jag kunna unna mig något lite extra. Min tanke är då, är lite nötter farligt???

Äter i bland bara en liten skål med Cashewnötter. Är detta onyttigt eller kan man unna sig lite på lördagen???

• Svar på tråden Är nötter onyttigt???
  • Mentolist

Nötter är mycket energirika (de innehåller mer energi per 100 gram än tex chips, lösgodis mm), men det är mycket bra energi och fetter som kroppen mår bra av. Handlar det om en liten mängd är det ett väldigt bra snacks, men i stora mängder blir det på tok för mycket energi om man försöker gå ner i vikt.

• Jamieolivia

Nötter är luriga. De innehåller mycket fett, men då av den bra sorten, och därmed också mycket kalorier. Om man äter nötter som är rostade, saltade (som t ex jordnötter kan vara) blir det mer fett i dessa. Om man istället väljer nötter som är naturella (dvs ej saltade och rostade) är det bättre, om man inte äter alldeles för stora mängder. En näve brukar vara lagom om dagen. Mycket bättre än godis är det ju iaf!

• Nyfiken gul

nötter blir bara farligt om man äter för mycket av det.

Du ska med andra ord inte sätta i dig en hel 200 g påse med nötter. En liten näve räcker, sen blir det för mycket av det goda.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Mulligmamma

Okej... Ja jag håller mig till en näve på lördagar. Och sen lite mineralvatten.

Någon som vet om det är farligt att dricka när man ska gå ner?? Menar dom som är smaksatta

• Nyfiken gul
    Mulligmamma skrev 2008-09-28 11:53:29 följande:
    Okej... Ja jag håller mig till en näve på lördagar. Och sen lite mineralvatten.Någon som vet om det är farligt att dricka när man ska gå ner?? Menar dom som är smaksatta
    drick på du! det är bara bra att dricka mycket när man vill gå ner i vikt.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ric69

Du kan egentligen äta en hand full dagligen!

• Judy

Ett tips istället för nötter är saltade solrosfrökärnor, det är skitgott och nyttigt!

• Seven Costanza

Cashewnötter är nyttiga och har bra fetter, men innehåller ca 600 kcal per 100 g, så det är lätt att föräta sig. Jag gillar inte naturella men vill inte äta för mkt salt eftersom det binder vätska, så jag väger upp 50 g vilket blir 300 kcal och sedan sköljer jag dem i vatten. Äter det dock inte som snack utan som en del i mellanmål eftersom de är proteinrika, bra för mig som vegetarian. I begränsad mängd kan du såklart äta det.

Svar på tråden Är nötter onyttigt???