Inlägg från: Johan |Visa alla inlägg
  • Johan

Tvingad till att ta ut obetald semester!!!!

Hittade den här länken: www.almega.se/index_mail.asp
    Vilket jag tolkar som att arbetsgivaren har rätt att göra som den gör. Man har rätt till 25 dagara semester och arbetsgivaren lägger upp det som han vill enligt min hårddragna tolkning.

Jag orkar inte, men här kan du läsa mer : www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

• Johan

Okej, jag läste lite och hittade under rubriken "Rätt till semesterledighet och semesterlön" i §4:
    Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön. Lag (1992:1329).

Så din man kan lugnt hänvisa till paragraf 4 i Semesterlagen och tala om att han inte har för avsikt att ta någon obetald semester. Men tala för säkerhetsskulle med facket om det också...

• Johan

Ja, stänger företaget kanske det är andra regler som gäller om företaget stänger under semesterperioden det vet jag inget om.

Men om man stämplar under 3 veckor under sommaren så kan inte de dagarna räknas till på semesterrätten, och i så fall kan man inte räkna de dagarna som semester självklart. Vilket i sin tur skulle innebära att man har rätt att ta ut sina injobbade semesterdagar under övriga året?

Det är en djungel....

• Johan

Tala gärna om hur det går med semestern, dels är jag nyfiken och sen kanske någon annan i samma sits hittar den här tråden och vill veta så småningom...

• Johan

Knut-> Tror vi har olika uppfattningar om vad som gäller. Enligt vad jag förstår så kan företaget bestämma när man ska ta ut BETALD semester. Så nästa år är det inget problem, då kan företaget säga åt honom när han ska ha semester. Men i år kan företaget INTE tvinga honom att ta ut obetald semester, och de kan inte heller tvinga honom att ta tjänstledigt efter vad jag förstår.

Men det är hur jag tolkat lagen när jag skummade den, du kanske vet bättre eller har erfarenhet av hur det fungerar i praktiken?

• Johan

Oj, men det låter som att man får betald ledighet istället för semester? Det skulle ju i så fall lösa trådstartarens problem alldeles utmärkt?

Svar på tråden Tvingad till att ta ut obetald semester!!!!