Inlägg från: Lacrima81 |Visa alla inlägg
  • Lacrima81

Amning av småbebisar runt 1500 gram - undrar massor!

Hej, jag fick min flicka för nu tre månader sedan, föddes i v 32+5d. Hon vägde då 2080g. Första veckorna var hon ju för trött för att äta själv och hade sond i samanlagt 5 veckor. Varje gång vi sondmatade fick hon ligga vid bröstet och äta om hon ville men det var väldigt svårt. Då hon blev lite starkare och hade ork att äta gormade hon mest, sökte bröstet fast det fanns framför henne och släppte det, pickade/hackade och slickade mest. En dag provade vi amningsnapp och då fungerade det på en gång. Sedan vi drog sonden har jag helammat med natt alltså då sedan hon var 5 veckor. Har pumpat ibland och gett henne ur flaska och det har gått bra. Hört att vissa barn blir bekväma av detta men det har fungerat bra för oss. I början då hon inte orkade så mycket så var det skönt.
    Jag har försökt sluta med nappen men hon suger för ytligt och det rinner i mungipan och hon släpper och tar nytt tag hela tiden.Tycker inte det är hela världen om man måste ha napp hela tiden, visst det är lite besvärligt men det är så mycket enklare än sondmata. Beror ju på vad man jämför med.
    Doktorn sa till oss att använda nappen tills hon kommit igång ordentligt och om det inte går att sluta med den så gör det inget.
    Lycka till!

Svar på tråden Amning av småbebisar runt 1500 gram - undrar massor!