-
-
Svar på tråden någon annan som har ett barn som dricker neocate ersättning??
-
Vad är de för ersättning ?
-
Hypoallergen ersättning. Vi har Nutra, den räcker för sonen, var det något särskilt du funderade över neocaten?
-
Okeey , jag använder NAN ha Det är åxå hypnoallergen ersättning . Nja , inget särskilt utan jag har bara inte hört talas om det
. Men min dotter verkar inte gilla NAN spec bra .. så vill byta till något annat som åxå är hypnoallergen .
-
NAN är inte hypoallergen, det är vissa specialersättningar som är hypoallergena, t ex neocate, nutramigen, althea mfl, som bara kan köpas på Apotek. De är främst för barn med mjölkproteinallergi och används nästan bara av de som får dem på anvisning, på grund av priset.
-
Hmm , ja men jag har köpt mitt NAN 1 Ha , på apoteket och det står på förpackningen att det är Hypnoallergen och dom sa de ..
-
Det kan vara en ny som jag inte hört talas om, jag ber om ursäkt. Finns det någon särskild anledning till att du valt en hypoallergen ersättning, alltså är ditt barn mjölkallergiker?
-
Svar på #6ne men gud
. Inte behöver du ursäkta dig inte
. Ja , hon har haft 3 månaders kolik och är fortfarande lite känslig i magen . Så då fick jag rådet att det skulle vara bäst att ge henne något med Hypnoallergen . Så då blev det NAN 1 HA. Det första jag kom på . eftersom min första dotter åxå Drack NAN när hon var liten .
-
Hm, har du själv provat mjölkfri kost för att få henne bättre i magen? Om hon mår bra nu och du inte själv har strikt mjölkfri kost skulle jag nog prova vanliga babysempen (om hon inte gillar nan) och se hur det går.
-
Ja , jag har ju laktosfri mjölk och äter inga mjälkprodukter . för om jag gör de så skriker hon i timmtal stackarn ! .. men det börjar bli lite bättre nu eftersom hon är 3 måander och koliken ger ju med sig mer och mer . Kallas ju 3 månaders kolik eftersom det sitter i uppp tills 3-4 månaders ålder.
-
Ska du äta mjölkfritt så kan du inte dricka låg laktos mjölk heller. Laktos och mjölkproteiner är två helt olika saker. En som är allergisk mot mjölkprotein kan inte dricka laktosfria alternativ.EveryLittleDream skrev 2008-09-29 00:10:44 följande:Ja , jag har ju laktosfri mjölk och äter inga mjälkprodukter . för om jag gör de så skriker hon i timmtal stackarn ! .. men det börjar bli lite bättre nu eftersom hon är 3 måander och koliken ger ju med sig mer och mer . Kallas ju 3 månaders kolik eftersom det sitter i uppp tills 3-4 månaders ålder.
Hypoallergena Nan är mera bifidus i och så är det lite mindre mjölproteiner i, men den kan inte jämnföras med de ersättningar som man kan få utskrivet på livsmedelsanvisning av läkaren som tex nutramigen (den vanligaste man får), profylac, prosobee, Neocate ( för de extrema allergiska som inte ens tål nutramigen) mm.
------------------------------------------------------------------------------------
TS var det något du undrade över med neocate, min son åt den när han var mindre pga av att han inte tålde nutramigen. -
undrar bara hur vanligt det är med neocate.
och om ni har några tips på hur man tjockar till den så han står sig längre andvänder rismjöl nu men tycker inte att den blir tillräcklig.
jag fick det utskrivet på livsmedelsanvisning pga att sonen är troligtvis mjölk allergiker alltså inte bara kännslig mot laktos utan jätte allergisk mot ett av proteinet, tarmen började blöda och han bajsade bara slem blod och skum. men nu har den äntligen blivit bättre tack vare neocaten. fick sluta amma bums bara
-
Hur gammal är sonen din? Det går att göra välling på neocaten också, med gyllenmust som bas. Det har vi gett vår nu ettårige son sen han var fyra-fem månader ungefär. Dels tyckte han det var väldigt, väldigt gott och så spydde han inte lika lätt av det som av ren ersättning (han var ett kräkbarn och är det delvis fortfarande).
Här är receptet:
250 ml vatten
2-3 msk gyllenmust
8 mått ersättningspulver (eller motsvarande 240 ml vatten)
Koka 130 ml vatten och gyllenmusten 2 minuter i micron (inte i flaskan, då kokar det över, man måste röra ihop det i en liten plastbunke eller liten kanna), eller koka upp och låt koka 3 min på spisen. Vispa ner resten av vattnet kallt, tillsätt ersättningspulvret och en skvätt olja, klart! OM Neocaten har en annan måttning än 8 mått till 240 ml vatten, så tar du så många mått som det ska vara till 240 ml vatten ifall du gör ren ersättning!
-
han är 5 månader.
vad är gyllenmust baserat på?? -
åh det finns så många modersmjölksersättningar...köpte nutramigen idag eftersom jag misstänker starkt att min son är allergisk mot produkter som innehåller mjölk. Men nu ser jag att det finns så många olika ersättningar...hur ska man egentligen veta vilken ens barn behöver? puuuh
-
Nutramigen är det vanligaste som man börjar med om man misstänker mjölkallergi. Det är oxå det som läkarna oftas skriver ut först. De som får tex Neocate är vars barn är så allerigska så de inte tål de vanliga mjölkfria ersättningarna.trisha skrev 2008-09-30 17:40:56 följande:åh det finns så många modersmjölksersättningar...köpte nutramigen idag eftersom jag misstänker starkt att min son är allergisk mot produkter som innehåller mjölk. Men nu ser jag att det finns så många olika ersättningar...hur ska man egentligen veta vilken ens barn behöver? puuuh
-
Det innehåller endast havre, så det är varken soja eller mjölk.only Gizmo skrev 2008-09-30 17:01:37 följande:han är 5 månader.vad är gyllenmust baserat på??
-
Jag använde mig av sinlac gröten och gjorde som välling av neocate och sinlac. Jag bladade 210 ml neocate och 3/4 dl sinlac pulver. (har jag för mig, det var ett tag sen jag balndae detonly Gizmo skrev 2008-09-29 21:51:15 följande:undrar bara hur vanligt det är med neocate.och om ni har några tips på hur man tjockar till den så han står sig längre andvänder rismjöl nu men tycker inte att den blir tillräcklig.jag fick det utskrivet på livsmedelsanvisning pga att sonen är troligtvis mjölk allergiker alltså inte bara kännslig mot laktos utan jätte allergisk mot ett av proteinet, tarmen började blöda och han bajsade bara slem blod och skum. men nu har den äntligen blivit bättre tack vare neocaten. fick sluta amma bums bara
. Jag hade det rätt så tjockt pga min son har reflux, men det är bara att prova sig fram vilken blandning som pasar bäst) Ett annat tips är att kolla i blåmyrans blogg hon har massor med tips på mjölkfria gröter, välingar med mera.
-
min älsta son har/hade också reflux, jätte jobbigt.
men det blev betydligt bättre när vi slutade med välling på kvällarna.