Inlägg från: Isalel |Visa alla inlägg
  • Isalel

Skolplikt efter nian?

Cissela skrev 2008-09-29 09:59:34 följande:
    Ok men visst msåte man göra något, inte bara gå hemma? Hoppade själv av gymnasiet sista året med en halv termin kvar (fick astma och klarade inte av att vara kvar på lantbruksskolan med ständig lukt av gris) då var jag tvungen att gå något som liknar IV tills terminen var slut och jag fyllde 18 år.
    Du har försörjningsplikt tills ditt barn är 18 eller tills dess att det slutat gymnasiet - så innan dess kan du inte "kräva" att ditt barn gör något för egen del.
    MEN För hennes egen del vore det säkert bra om hon genom skolan går "IV" och får ha praktik eller något med något hon tycker är roligt.
    Annars tror jag att det är lätt att man gräver ner sig!

Kolla om hon kanske är intresserad av att läsa på distans? Finns många alternativ idag - jag hoppade av gymnasiet för några år sedan och hade då praktik vilket har varit jättebra för mig eftersom jag fått bra kontakter och referenser.
    Sen läser jag nu på distans upp mina gymnasiebetyg igen och tycker att den skolformen fungerat bättre för mig!

Hoppas ni kommer på någon bra lösning!
  • Isalel
    Cissela skrev 2008-09-29 22:19:27 följande:
    Tack för alla svar! Problemet är ju att hon redan praktiserat ett halvår och bestämde sej sedan efter det att hon ville gå den här linjen. Har alltså verkligen kämpat för att komma in här, i huvudsak tror jag hon är för lat och bekväm, vill egentligen inte göra något och det känns inte bra som förälder... man vill ju hennes bästa och det är definitivt inte att hon går hemma...
    Har du koll på hur hon mår i övrigt?
    När jag hoppade av skolan mådde jag väldigt psykiskt dåligt och var väldigt självdestruktiv, fast mina föräldrar visste inget om det? Dom tyckte bara att jag sov, rökte å åt i princip - tror säkert att dom också trodde att jag bara var lat!
    Nu säger jag inte att det är så det är i ditt fall - men kan vara bra att låta henne gå till en kurator eller något och få lite samtalshjälp om hon inte vill prata med er. För även om man bara är "lat" så kan man nog känna sig ganska misslyckad som inte klarar gymnasiet när "alla andra" gör det

Efter att jag hoppat av mådde jag mycket bättre och har ju i efterhand kunnat ta tag i studierna med mycket bättre resultat än vad jag skulle fått om jag hade gått färdigt med "bara" godkända betyg!
Svar på tråden Skolplikt efter nian?