Fiskgratäng med brödsmulor m.m.
Någon som har ett recept på fiskgratäng med nåt i den här stilen: Smulat bröd, smör, persilja, ost och citron uppepå i en röra som blir knaprig i ugnen - eller något liknande?
Någon som har ett recept på fiskgratäng med nåt i den här stilen: Smulat bröd, smör, persilja, ost och citron uppepå i en röra som blir knaprig i ugnen - eller något liknande?
Japp, hittade det receptet igår och ska prova idag.
Vad vill du veta? Hela?
Jag har det receptet under namnet "Fina fisken" (finns dock andra helt annorlunda recept med samma namn). Supergott!
"Fisk med frasigt täcke"
4 port, 45 min, 225 grader.
Sätt på ugnen. Skölj av de färska filéerna, skär dem ev i bitar, eller skär det något tinade fiskblocket i ca 2 cm tjocka skivor. Lägg fisken på ett ugnsfat, salta och droppa över pressad citron. Täck med alu-folie och ugnskoka fisken ca 15 minuter. Smält under tiden fettet, krydda det med vitlök eller dragon. Rör ned smulat vitt bröd, persilja och ost. Skär tomaterna i halvor.
Tag ut fiskfatet ur ugnen, för ihop fisken till en bred sträng mitt på fatet. Fördela brödblandningen över fisken. Lägg tomathalvorna på båda sidor om fisken. Strö över salt, peppar och lite riven ost.
Gratinera i mitten av ugnen tills gratängen har fått fin färg, ca 15 min.
Ingredienser:
500-600 g färsk eller fryst fisk, t ex torsk, kolja, sej.
1 tsk salt
2-3 msk pressad citron
50-75 g smör eller margarin
1 pressad vitlöksklyfta eller 1 tsk dragon
2 dl smulat vitt bröd
2 dl hackad persilja
1 dl riven ost
3-4 tomater
salt, peppar
riven ost
Receptet är från "Vår kokbok".
Fisk björkeby:
4 portioner
600 g torskfilé
40 g matfett
30 g ströbröd
10 g hackad persilja
10 g torkad lök, hackad
1 tsk salt
0,5 tsk vitpeppar
Gör så här: Smält mat-fettet. Blanda i ströbröd, persilja, lök, salt och peppar. Vispa kraftigt. Lägg torsken i en ugns-säker form. Bred ut smeten över fisken. Stek i ugn omkring 30 minuter på 175 grader. Servera med kokt eller pressad potatis.
Vi brukar göra dubbelt så mycket smet och ha pressad citron över när det är klart.
"Fina fisken" 4 portioner
600 g fiskfilé (av valfri sort)
½ tsk salt
½ tsk citronpeppar
2 skivor vitt bröd
rivet skal av 1 citron
1 dl hackad persilja
2 msk hackad gräslök
2 dl riven ost
2 msk smör eller margarin
Gör så här
Lägg ca 600 g fiskfilé av valfri sort i en lätt smord ugnssäker form. Salta och peppra.
Mixa i matberedare vitt bröd till ett smul. Blanda med rivet citronskal , persilja, gräslök och riven ost. Fördela blandningen över fisken. Klicka på smör eller margarin. Gratinera fisken 15?20 minuter i ugnen i 225°C.
Servera med potatismos, citronklyftor och sallad.
Bisektris, jag lagade ditt recept: "Fisk med frasigt täcke"
Det blev jättegott!
Kommer jag att göra om.
Ella Mia skrev 2008-10-01 20:46:07 följande: