• Anouschka

Hemmaföräldrar - frågar era barn om dagis..?

hotten skrev 2008-10-19 16:56:05 följande:
    det finns som sagt så många aktiviteter (mer än öppna förskolan) för barn från 3 år+ , där de även träffar andra barn. Men beroende på var man bor så kan det kräva mycket mer av vissa att hitta aktiviteter å angagera sig. å då är vi där igen angagemang/ork.Jag har heller inget emot att barn från 2½-3 år går på dagis några korta dagar i veckan, om de vill de själva. (däremot finns det ingen som hellst andledning/behov för mindre barn OM de har vanliga angagerade vettiga föräldrar som vill umgås med sina barn)obs att jag nu talar om familjer där en förälder är hemma heltid! den som valt att ha dagis pgav arbete är en helt annan sak som jag inte ens vill diskutera!
    Jag gillar inte alls din attityd. Vad vet du om hur det ser ut hos andra familjer? Vad vet du om behovet hos andra barn? Min dotter är två och går på dagis (två LÅNGA dagar i veckan) sedan ett drygt år tillbaka eftersom HON behöver det (och eftersom jag arbetar 60%). Hon behöver interaktionen med andra barn, i kombination med att vara en självständig individ skiljd åt från mig. Jag är en väldigt engagerad förälder men jag kan inte ersätta beovet av att leka ostört (från mig) med andra barn. Varför inte acceptera att andra familjer gör annorlunda än du utan att döma ut dessa föräldrar som oengagerade (som det för övrigt heter)?
  • Anouschka

Jag kan tillägga att Siri är hos farmor en dag i veckan utöver de två dagisdagarna, och att jag inte vill att hon är hos farmor övriga två dagar eftersom hennes behov då inte tillfredställs. Det är jättebra att hon och farmor får en väldigt nära relation, men farmor kan inte heller hon ersätta behovet av interaktion med andra barn.

Detta är VÅR situation, jag dömer ingen som gör annorlunda men tycker att det är oerhört otrevligt att vissa kallar föräldrar som har barnen på dagis för oengagerade.

• Anouschka
    hotten skrev 2008-10-29 23:52:21 följande:
    ano: alltså om du anser att en 2 åring blir bäst tillfredställd genom att få leka massor emd andra barn å inte med dig å farmor så är det din åsikt, men poängen här var ju att även de kan du ge barnet även utan dagis OM du vill vara hemma å med barnet. (alltså olika aktiviteter i barngrupper)
    Ja, det är min åsikt och det står jag för. Jag tror inte att hemmamammor som tar barnen på aktiviteter á la öppna förskolan kan ge barnen samma stimulation som dagis kan (baserat på egen erfarnhet med mååånga barn som går hemma hela tiden - dessutom så är deras mammor fruktansvärt frustrerade, har inget tålamod med sina barn, och barnen har svårt med den sociala biten), men det är som sagt min åsikt. Nu kanske min dotter är mer "krävande" när det gäller det sociala än andra barn i hennes ålder, hon är fruktansvärt tidigt utvecklad och lätt på en 3 1/2 årings nivå språkligt, motoriskt och rent allmänt mentalt. Och ja, hon frågar om dagis då vi är hemma därför att hon saknar sina kompisar och tycker att det är otroligt roligt där.

När min dotter en dag förhoppningsvis blir storasyster och jag kommer att vara hemma med Liten så kommer hon att gå på dagis.
Svar på tråden Hemmaföräldrar - frågar era barn om dagis..?