• zika

Långa barn

Jag har en väldigt lång son på 4år 5 månader. Vid 4 år var han 121,5cm
    Är orolig och undrar hur lång han kommer bli egentligen men bvc säger bara att de skulle vara mer oroliga om han var kort. Han var 54 cm vid födseln i v 38+3
    Jag är 171cm och Pappan 194cm
    Känns inte kul då sonen är längre än de flesta av dotterns kompisar i förskoleklassen
    Dottern är 126,5cm. Finns dock flera tjejer i klassen som är långa och en är ganska mycket längre än min dotter så där är jag inte lika orolig
    Har dock aldrig träffat en 4åring som är lika lång som min son

• zika

Ingen på bvc eller nåt verkar tycka det är nåt konstigt att han är lång. Har inte fått någon reaktion på att jag tycker han är lång. Ska fråga lite extra när vi ska till bvc om ett par veckor
    Har ju iofs sett på mannens gamla skolkort att han alltid varit minst ett huvud längre än alla andra i klassen så han växte väl också mycket när han var mindre. Tycker absolut det skulle vara ok om sonen landade på pappans 194cm men det kan inte vara lätt att vara över 2m

Tycker även att  inte tillväxten planar ut som alla säger. Han bara växer!
    Vi köper stl 128/134 nu. han har lång överkropp så överdelar får vi köpa större
    Tycker det är det värsta att man får köpa kläder som ser ut att passa en tonåring i färg och form...
    Sen är det ju som ni andra säger att tex min son ser ut som 6-7år men beter sig som en 3-4åring ibland

• zika
    Marie Curie skrev 2011-01-12 17:52:16 följande:
    Vet inte om jag platsar här men jag har en son som troligen kommer att bli väldigt lång. Han var 93cm vid 18 mån, nu är han 20 mån och jag ser redan på kläder att han växt ännu mer. Han ligger ca 3 std över medel. Visserligen är han ännu väldigt liten men jag tror inte det kommer att plana ut utan han verkar följa samma tillväxtmönster som sin pappa (som slutade på 210 cm) och jag skulle helst inte vilja att han blev så lång. Tyvärr verkar det inte finnas mycket man kan göra åt långa pojkar.
    Min son var på 2årskontrollen 97,5cm

Nu ligger han över översta kurvan hos bvc ;)
Svar på tråden Långa barn