• Noir Lo

Hur ofta gör ni rent diskmaskinen och men vad?

Nu har det gått typ 2 v sen jag tömde filtret och diskade det för att sen köra dån där Yes-diskmaskinsrengöring! Asså inte vanlig disktablett som gör det andra rent utan sånt här som rengör i rören och sånt! Fy fan va mycket äckel det satt i filtret, fett och sånt... Bläää!! *mår illa, på riktigt* Men nu är diskmaskinsrengöringstabletten i och det diskar för fullt. Luktar ju även så gott sen eferåt när det är klart! Hur ofta gör ni detta och va använder ni då för diskmaskinsrengöring??

• Svar på tråden Hur ofta gör ni rent diskmaskinen och men vad?
  • Mrs Ray

Rengör i rören...? Det där måste vi ha missat. Har aldrig gjort något annat än tagit ut filtret och rengjort det.

Var sitter allt det äckliga, undrar jag då, som alltid trott att vår diskmaskin blänker av renhet inuti. ;) Vad är det man ska göra, alltså?

• Noir Lo

filtret där nere där den tömmer ut vattnet... Kolla där så kanske du hittar massa spännande :)

• Leija

filtret ofta, 2 ggr/v iaf. rengör med medel 1 ggn/mån

• bisektris

Kollar filtret lite då och då (varannan vecka kanske), men brukar oftast bara behöva sätta tillbaka det eftersom det är rent. Kör ett rengöringsprogram då och då, kanske var 3:e månad, men sånt medel man köper i butik.

• Mia3

Filter...? Vet att det sitter som en rund sil i mitten där nere som jag tar bort och gör rent, där ev matrester fastnar...Är det den ni menar eller finns det mer??

• bisektris
    Mia3 skrev 2008-09-29 13:03:02 följande:
    Filter...? Vet att det sitter som en rund sil i mitten där nere som jag tar bort och gör rent, där ev matrester fastnar...Är det den ni menar eller finns det mer??
    Silen menade jag. Felaktigt ordval.
  • Mia3
    bisektris skrev 2008-09-29 13:03:35 följande:
    Silen menade jag. Felaktigt ordval.
    Okej då är jag med
  • LISALISA

var köper man diskmasinsrengörings tabletter någonstans, märke?

• Yosa

Jag tar en koll på silen någon gång i månaden men den brukar va ren då. Vi sköljer disken innan vi sätter den i maskin. Det har säkert betydelse, eller?

• bisektris
    Yosa skrev 2008-10-09 20:33:47 följande:
    Jag tar en koll på silen någon gång i månaden men den brukar va ren då. Vi sköljer disken innan vi sätter den i maskin. Det har säkert betydelse, eller?
    Självklart. Jag sköljer alltid disken så att inga matrester finns kvar, vilket antagligen är skälet till att silen oftast är ren.
Svar på tråden Hur ofta gör ni rent diskmaskinen och men vad?