• norpansnorpan

Ersättning för ost (mjölkfritt)

Någon som vet vad man kan använda istället för ost till en som inte tål mjölk.
    Vi har använt mycket havre och soya men inte hittat nåt som kan ersätta riven ost (tex till lasagne etc.)
    Någon som har nåt tips?

• Svar på tråden Ersättning för ost (mjölkfritt)
  • Virriga familjen

Laktosfri keso kan kanske funka om det är laktos ni inte tål.

• Von Bebis

Vad jag vet av så finns det ingen möjlkfri ost som smälter.. Sambon tål inte mjölkprotein och vi har verkligen letat efter en ost som smälter. Men vi använder istället Oatley Havregrädde för att kunna få en liten yta iaf. T ex vid gratänger.

• sophiathor

det finns ju soya ost och jag har köpt vegetarisk ost i stockholm på hötorgshallen. den är nästan som vanlig ost.

• Papayia

Det finns sojaost som ska likna edamer, cheddar och gouda. De är en stenhård rund puck som enligt mig smakar  Jag vet faktiskt inte om den smälter. Testa men den smakar inte ost...
    (Den är helt mjölkfri)

Mamma till Alex
  • sophiathor
    Svar på #4
    ja det är den. den är helt vegetarisk
  • Mollan

Om man vill ha som smält ost på t ex en pizza tycker jag det blir bäst med en stuvning helt enkelt. De där ostersättningarna är inget vidare, tyvärr. Till lasagne hade jag bara tagit bechamelsås gjord på t ex havremjölk.

• Mollan

Till potatisgratäng och sånt tar jag bara oatly imat. Det blri jättegott! Man saknar inte alls osten.

Svar på tråden Ersättning för ost (mjölkfritt)