• sophiie

SL- kontrollanter - Befogenheter??!

Liljeholmen idag runt 14.35.
    En kille går av tåget som går mot Norsborg, 4 kontrollanter ska just stiga på tåget. Men väljer att fråga killen om han har giltig färbiljettt. Han väljer att inte visa den (om han nu har en).
    Kontrollanterna ställer sig runt honom, en av kontrollanterna håller i han i hans jacka.
    Killen försöker att gå, kontrollanterna sluter cirkel runt honom mer.
    De får killen mot väggen, nu står de nära honom. Han försöker gå, men hålls fast. En av kontrollanterna ringer polisen, en utomstående man säger till den omringade killen på spanska att han har rätt att gå. De har ingen befogdenhet att hålla kvar honom.
    Just då kommer 2 väktare, som har kallats dig pga detta. En av kontrollanterna går på den utomstående killen rejält. Att han inte har med ärendet att göra. Men han har bara informerat honom om hans rättigheter, kontrollanterna säger bara vilka hans skyldigheter är.

FÅR MAN GÖRA DETTA?!?

• Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!
  • sophiie

Nu var frågan vilka befogenheter kontrollanterna har. Inte hurvida resenären fel genom att planka alt inte visa upp biljetten.

Jag som stod vid sidan om ogillade tonen från kontrollanterna, resenären hade inga tecken på att visa våld eller hotfull ton.

Tycker situation var obehaglig eftersom de behandlade honom illa, att stänga in honom så. På ett kränkande sätt.

Vad kontrollanterna kunde ha gjort var att följa med honom utanför spärrarna.

• sophiie
    Nixx skrev 2008-09-29 18:08:20 följande:
    Ja de får hindra honom att lämna platsen. Utanför spärrarna har de inga befogenheter så dit tar det ju ingen.Allvarligt förstår jag inte varför du blir upprörd över att man blir illa behandlad om man tjuvåker, tänk dig för en stund in i en kontrollants vardag så kanske du förstår varför de inte är supertrevliga.
    Men vilka befogenheter har de??
  • sophiie

Jag har även googlat, fått upp planka.se. Men eftersom de är inte en oberoende part så valde jag inte tro på allt de skriver.

• sophiie

Tack Skogsflickan, det säger ju allt! Sl-kontrollanter har INTE rätt att hålla fast någon mot dennes vilja.

Men hålla fast,
    kontrollanterna håller oftas inte fast personen utan hindrar denne att lämna platsen. De omringar personen så att denne inte kan gå.
    Det kanske går under "hålla fast"

Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!