Inlägg från: lightfish |Visa alla inlägg
  • lightfish

SL- kontrollanter - Befogenheter??!

mizzan skrev 2008-09-29 16:29:31 följande:
    Han kan lika gärna ha haft en biljett, det vet vi ju inte..
    Men om han nu _hade_ en biljett...varför inte visa och bespara sig själv problemet med krångliga (och ja, lessa kontrollanter)?

Jag menar...som ovan skrev: går man på bio visar man biljett, varför inte i t-banan?
  • lightfish
    Almanackan skrev 2008-09-29 16:31:29 följande:
    Precis! Man har inga skyldigheter att visa upp biljetten utan ha betalt för sig! TACK för den. Om han nu inte hade sl-kort eller dyrligt så har dom inte rätt att gå på handgriplingen som dom hade gjort.
    Man är SKYLDIG att kunna uppvisa giltig biljett på begäran för ALL personal i tunnelbanan som kan legitimera sig.

Och nu vet ju jag av erfarenhet att "plankare" inte alltid är så oskyldiga som det framstår i TS berättelse.
  • lightfish
    Calylite skrev 2008-09-29 16:34:33 följande:
    men tjosan.Jag slänger jämt min biljett på tåget, orkar itne ha med den ju. Ska de gripa alla som gör som jag då isåfall
    Verkar ju väldigt smart eftersom du genom att köpa biljetten ingått ett avtal att kunna uppvisa den på begäran .
  • lightfish

Saxat från SL:s hemsida:

Om du inte har en giltig biljett att visa upp när det blir kontroll får du förklara för kontrollanten varför du saknar biljett. Kanske var det så att du inte kunde stämpla din förköpsremsa för att spärren inte var bemannad just när du passerade. En sådan uppgift kontrolleras med arbetsledningen för spärrexpeditörerna.

Men reser du medvetet utan biljett kommer du att få betala en så kallad tilläggsavgift på 1 200 kronor. Avgiften höjdes hösten 2007.

Det är din skyldighet som resenär att se till att du har en giltig biljett för din resa. Behöver du hjälp med att ta reda på vilka zoner du reser i eller om du har andra biljettfrågor, kan du ringa till vår kundtjänst på telefonnummer 08-600 10 00.

• lightfish
    AnnaVirrPanna skrev 2008-09-29 16:42:57 följande:
    men om man kastar biljetten precis när man går av tåget då? Är man verkligen skyldig att visa biljett när man stigit AV?
    Japp....så länge du är innanför spärrarna. Men nu pratar vi om tunnelbanan...inte SJs fjärrtåg.
  • lightfish
    SlampSmillan skrev 2008-09-29 16:49:08 följande:
    Nej, dom har INGA befogenheter att hålla fast någon, du behöver inte ens visa biljetten för dom MEN då tillkallas polis vilket innebär andra kostnader & onödig tid. Har man biljett så är de enklare att visa än att inte göra det. Sen är de Bättre att säga att man inte har en biljett också. Kontrollanterna gjorde fel & bör varnas. 
    Nja...nu blev det inte riktigt rätt... De får visst hålla fast honom, om han hotat eller använt våld mot någon av kontrollanterna. Så verkar iofs inte fallet vara ovan men det är lätt för andra att se det de vill se och missa resten så att säga.
  • lightfish
    Almanackan skrev 2008-09-29 16:48:05 följande:
    Verkar ju också som att han inte kunde svenska eftersom en spanstalande hade sagt till honom på spanska att han ska gå och att dom inte har rätt att ta tag i honom.
    Sen är det ju i och för sig så att många av kontrollanterna själva är från andra länder så det brukar inte vara något problem med språk.
Svar på tråden SL- kontrollanter - Befogenheter??!