• musiknallen

Finns det någon värktablett starkare än alvedon som man får ta fast man är gravid?

Hej.
    Jag undrar om det finns någon värktablett man får ta fast man är gravid eller försöker bli gravid.
    Har citodon och naproxen hemma men dom får man visst inte ta om man planerar barn (som vi gör) eller är gravid.

• Svar på tråden Finns det någon värktablett starkare än alvedon som man får ta fast man är gravid?
  • TheFamily

Vad är det du har ont av...Ibland kan det hjälpa att ta en alvedon och en panodil istället för två av samma sort....
    Om du inte är gravid och mår dåligt så kanske det är bättre att bota det "onda" först så att kroppen ärmottaglig för en graviditet?

• NiXxI

Som gravid får du ta Citadon, MEN bara efter en läkares ordination!!!!
    Som planerare så är det nog bara att bita ihop.
    Sen så är både Panodil och Alvedon Paracetamol och en kombination gör inte mycket mer än vad två Panodil eller två Alvedon hade gjort.
    Däremot om man kombinerar Paracetamol med Salitylsalisyra (som t.ex Ipren, Ibumetin etc) med paracetamol så förhöjs effekten. Inget att rekomendera då man ska hålla sig från Salitylsalisyra vid planering av barn.

2008 ska blända skiten ur mig
  • musiknallen

Jag lever med ständig värk i kroppen, mycket huvudvärk. Troligen fibromylgi. Fast nu har jag någon infektiob i kroppen och då får jag extra ont.
    Tja vänta med att skaffa barn har jag redan gjort i ett antal år. Men jag mår likadant nu som för 6-7 år sen. Om det ska bli några barn kan vi inte vänta längre. Jag är 32 o min man är 37.

• NiXxI

Jag lever själv med RA (dock först diagnosiserad sedan 2 veckor tillbaka) sedan 13 år tillbaka, sitter och är nygravid och har själv valt att svälja värken. Dock vet jag att fibrotejerna i vår tråd, de har käkat ngt under graviditeterna...minns inte vad.

Men länkar in i vår tråd där du är jättevälkommen...

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.html

2008 ska blända skiten ur mig
  • Waterlilly

Panocod/Citodon får du äta under graviditeten. Den avrekomenderas innan en graviditet pga att man kan ha lite svårare att bli gravid, ,en efter och under kan man äta dom tabletterna. Inte rekomenderat dagligen i 9 månader kanske, då får man genomgå ett avvänjningsprogram efteråt ;) Min vän med ryggproblem fick genomgå detta. Jag äter själv citodon mot migrän emellanåt.

• musiknallen

Mrs Rasmusson. Avgiftning?? Blir man beroende av det? som knark?

Nixxi. 13 år innan du fick diagnos?? Reumatism syns väl på blodprov? Vad har du haft för läkare?
    Kul att du är gravid. Hur mår du då? Värken värre eller sämre?
    Kan du jobba?

• blackangel

Även jag fick endast äta panodil/alvedon vid graviditeten vid min psoriasartrit ledvärk. Panocod tog jag vid några enstaka tillfällen, efter jag pratat med läkare. Men det var vid en öroninflammation som gjorde helvetes ont.*s*

Vissa värktabletter kan göra det svårare att bli gravid. Jag slutade med mina 1 månad innan, och då blev jag gravid.
    Man får nog tyvärr stå ut en del med värken..

Lycka till!

• riotflickan

Dexofen! Snacka med din läkare, tas tillsammans med alvedon.

• musiknallen

riotflickan.
    Dexofen. Är det en sån där stark medecin man blir beroende av som man måste avgiftas ifrån? Och vad innebär avgiftning?

• riotflickan

Det är ett morfinpreparat, ja. Jag hade lite känningar när jag slutade med den... men det är inte FARLIGT att ta den om man har ont. Man behöver inte avgiftas. Min kompis som är reumatiker tar 400 mg per dag (planerar barn), jag (gravid) tog max 100 mg.

Vet man däremot med sej att man har beroendeproblematik bör man avstå från den och de flesta andra som är starkare än alvedon.

Anledningen till att jag slutade är att jag tog den för smärtor i tarmarna och gastroläkaren sa att den är dålig för tarmrörelserna. Den är alltså dålig för mina tarmar på lång sikt, eftersom de inte får sköta sej själva. Skulle gärna fortsatt, men nu får man ha ont istället.

• musiknallen

riotflickan
    Då får jag säkert inte heller ta den. har också mycket problem med tramarna. har colon irritable/IBS mage

• riotflickan
    musiknallen skrev 2008-10-01 12:32:59 följande:
    riotflickanDå får jag säkert inte heller ta den. har också mycket problem med tramarna. har colon irritable/IBS mage
    Ah, jag med! Det är därför jag går hos gastro.

Inte så farligt annars, men har blivit galet jobbigt under grav. Är sjukskriven sedan midsommar och har bf 22/1...lååång tid kvar.
  • musiknallen

riotflickan.
    har du IBS mage? Går hos gastro? Vad är det? Har magen blivit värre under graviditeten? Det hoppas jag min inte blir.

• riotflickan
    musiknallen skrev 2008-10-02 10:31:58 följande:
    riotflickan. har du IBS mage? Går hos gastro? Vad är det? Har magen blivit värre under graviditeten? Det hoppas jag min inte blir.
    Gastroenterologen alltså. Magläkaren. Går dör för min ibs.

De säger att det är vanligt att det bli värre under graviditet, tarmarna förslappas av hormoner. Blä!
  • jmz

Jag åt mkt Citadon under min förra graviditet då jag hade migrän och min pojke blev frisk och fin!

• musiknallen

riotflickan. Vilka symtom har du då på IBS? Och på vilket sätt har det blivit värre under graviditeten. har ej hört att det skulle bli värre under grav bara att man blir mer förstoppad och kan få hemorojder

Svar på tråden Finns det någon värktablett starkare än alvedon som man får ta fast man är gravid?