• Mornie Alantie

Redigera inlägg

På en del andra forum finns en i mitt tycke mycket bra funktion: Inom en halvtimme efter att man postat ett inlägg kan man redigera det. Detta gör att man kan rätta små irriterande slarvfel som man upptäcker för sent och man kan tillexempel fixa en felaktig länk. Man slipper då alla extra inlägg med trasiga länkar och alla sorry-jag-stavade-fel-inlägg.

Kan inte denna funktion införas här också?

• Svar på tråden Redigera inlägg
  • Hemlighet

håller med dig.Men inte att man kan radera dom upp till en halvtimme efter utan innan någon hinner läsa dom.
    Annars så tror jag diskutionstrådarna skulle bli hoppiga.

Eller ett annat smart allternativ är att man skall kunna ändra sina inlägg efter att man har postat dom.
    Och ändra ex stavfel mm.
    Så slipper man radera dom helt

• Mornie Alantie
    Svar på #1
    Jo det var precis så jag menade. Skrev lite oklart kanske. Radera behövs inte men just att gå in och ändra stavfel/slarvfel inom en halvtimme vore bra.
  • listo

Frågan har varit uppe förut, och hittills har svaret från redaktionen varit att funktionen inte kommer att införas.

Men skicka gärna ett mejl med förslaget till [email protected]

/Moderator

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Hemlighet
    listoplisto skrev 2008-10-05 07:30:09 följande:
    Frågan har varit uppe förut, och hittills har svaret från redaktionen varit att funktionen inte kommer att införas. Men skicka gärna ett mejl med förslaget till info@familjeliv.se">familjeliv.se/Moderator
    Varför inte?
    Är det inte bättre att man kan få rätta till sina stavfel mm än att posta ett nytt inliägg??
  • listo
    Hemlighet skrev 2008-10-05 16:36:43 följande:
    Varför inte?Är det inte bättre att man kan få rätta till sina stavfel mm än att posta ett nytt inliägg??
    En av anledningarna som diskuterats är att man inte vill ge användare möjlighet att t.ex posta personangrepp eller andra påhopp och sedan kunna radera/editera dem innan vi haft möjlighet att se vad som pågår.
    Jag vet inte om det är den främsta anledningen, men det är en av de som har nämnts.

/mod
  • Hemlighet
    listoplisto skrev 2008-10-05 16:48:00 följande:
    En av anledningarna som diskuterats är att man inte vill ge användare möjlighet att t.ex posta personangrepp eller andra påhopp och sedan kunna radera/editera dem innan vi haft möjlighet att se vad som pågår.Jag vet inte om det är den främsta anledningen, men det är en av de som har nämnts./mod
    Men om man kan ändra dom innan någon ser inlägget så är det ju ingen fara.
  • listo
    Hemlighet skrev 2008-10-05 16:53:57 följande:
    Men om man kan ändra dom innan någon ser inlägget så är det ju ingen fara.
    Ja, förutsatt att det fungerar rent tekniskt. Jag är inte insatt i tekniken på Familjeliv, men som sagt: Skicka gärna förslag till info@familjeliv.se

/mod
  • satie

Men hallå Familjeliv, självklart ska man väl få redigera sitt inlägg, det kan man ju på i princip ALLA forum utom möjligen Aftonbladets kommentarsektion och hopplöst omoderna Föräldranätet (Allt om Föräldrar).

• HellviHumle
    Micke skrev 2008-11-15 00:15:39 följande:
    Ja givetvis vill vi kunna redigera våra inlägg!
    Och givetvis kommer det aldrig att införas på FL!
    Å andra sidan, varför blir jag inte förvånad?
  • Micke

Jennie med ie skrev 2008-11-17 15:19:20 följande:

Jag skulle möjligen kunna tänka mig en redigeringsmöjlighet så länge inlägget är obesvarat så att säga. Men så fort nån svarat så kan även deras inlägg ändra innebörd om det tidigare redigeras, på en del andra forum kan deltagarna hantera detta men klientelet här på FL ger jag inte så mycket för i det hänseendet...
    Tror även kvinnor klarar av en redigeringsfunktion. Iaf efter lite träning

För övrigt brukar det ju vara så att om man citerar ett inlägg, så spelar det ingen roll om man sedan ändrar originalet, citeringen ändras inte. Tex du skulle kunna ändra i ditt inlägg 11 hur mkt du vill, men citatet i det här inlägget skulle inte påverkas.
  • Jennie med ie
    Micke skrev 2008-11-17 15:39:48 följande:
    Tror även kvinnor klarar av en redigeringsfunktion. Iaf efter lite träning För övrigt brukar det ju vara så att om man citerar ett inlägg, så spelar det ingen roll om man sedan ändrar originalet, citeringen ändras inte. Tex du skulle kunna ändra i ditt inlägg 11 hur mkt du vill, men citatet i det här inlägget skulle inte påverkas.
    det handlar inte om könet... Jag ser många beteenden och intensiva försök att försöka sätta andra medlemmar i dålig dager här på FL och vuissa andra forum som inte finns i nån större utsträckning på vissa andra. Det är ett annat klientel helt enkelt...

För övrigt är det inte allt bemötande av vad andra skrivet som görs med citeringar, det är långt ifrån alltid det passar heller eftersom man inte svarar på nåt konkret i ett enskilt inlägg men ändå på innebörden så att säga.
  • HellviHumle

Jennie med ie skrev 2008-11-17 18:21:04 följande:

det handlar inte om könet... Jag ser många beteenden och intensiva försök att försöka sätta andra medlemmar i dålig dager här på FL och vuissa andra forum som inte finns i nån större utsträckning på vissa andra. Det är ett annat klientel helt enkelt... För övrigt är det inte allt bemötande av vad andra skrivet som görs med citeringar, det är långt ifrån alltid det passar heller eftersom man inte svarar på nåt konkret i ett enskilt inlägg men ändå på innebörden så att säga.
    Märkligt att det funkar på alla andra sajter jag är på!
    En av dem är också majoriteten kvinns. En annan är det lite större andel killar.
    Å andra sidan, varför blir jag inte förvånad?
  • Jennie med ie
    HellviHumle skrev 2008-11-17 18:53:31 följande:
    Märkligt att det funkar på alla andra sajter jag är på!En av dem är också majoriteten kvinns. En annan är det lite större andel killar.
    Vilka "alla andra" sajter du är på vet ju inte jag så det är svårt att säga om det är märkligt eller ej.... men det har/hade def. inte fungerat på alla som jag är på, på en del fungerar det utmärkt och på en del inte alls. Beroende på dels regler och moderering och dels på klientelet som sagt. Diskussionstekniken har väldigt varierande kvalitet om man säger så...
  • mosterYster

Jennie med ie skrev 2008-11-17 15:19:20 följande:

Jag skulle möjligen kunna tänka mig en redigeringsmöjlighet så länge inlägget är obesvarat så att säga. Men så fort nån svarat så kan även deras inlägg ändra innebörd om det tidigare redigeras, på en del andra forum kan deltagarna hantera detta men klientelet här på FL ger jag inte så mycket för i det hänseendet...
    Ett alternativ är att man kan göra tillägg i sitt eget inlägg, på samma sätt som i sin egen TS. Då syns det ju vad som stod där från början, men man kan korrigera.
Svar på tråden Redigera inlägg