• Johanna S

Vichy vatten?

Min son har fått en svampinfektion i munnen, tydligen väldigt vanligt. Var hos bvc igår och sköterskan sa att jag skulle köpa vichyvatten på flaska och badda på. Nu undrar jag viken sort man ska köpa, kan man köpa vanlig ramlösa eller finns det något speciellt som heter vichyvatten?

Hoppas att det är någon som vet.

/ johanna

• Svar på tråden Vichy vatten?
  • lillasnide

det finns en som heter vichy nevo eller något, men jag vet inte om den är bättre än ramlösa mot svampinfektion. Den är godare tycker jag=)

• JsN

Det finns ett vatten som heter vischyvatten, det är det du vill ha, det är mycket "saltare" än annat vatten på flaska

• Tumme Lisa

Det finns små glasflaskor på affären som just heter wichyvatten, det är dem du ska ge ditt barn. Ettiketten är brun. Ge typ två-tre tsk några gånger om dagen så går det över.

• Norahs mamma

Det ska vara riktigt vichyvatten, loka å sånna "goda" mineralvatten är värdelösa. Skulle lika gärna kunna ta kranvatten i sånna fall...

Ramlösa går oxå bra... Man kan även göra eget med bikarbonat å så, men kan inte receptet

• Norahs mamma

å så doppar du en topps i vattnet å gnuggar med den...

• Johanna S

Tack så jätte mycket för alla svar! Får gå till affären och titta om jag hittar vichyvatten.

• lancrox

vichyvatten funka rinte så bra bättre att bvc ger dig svampmedel lillan fick gå runt i 2 veckor behadlade med vichy blev värre iaf ..om dom hade gett från bärjan svampmedel hade det försvunnit på 2 dagar..

• Teskedsmamman

Man kan även ta den vätskan som blir av lingonsylt och badda på!

Eller bikarbonat!!

Ta 1 dl vatten ur kranen, häll i en nypa bikarbonat. Låt stå 15 minuter och rör då och då. Gör nytt varje gång du ska pensla.

• Johanna S

Lancrox : De sa på bvc att jag skulle börja att badda på med vichyvatten eftersom det var så lite än så länge och om det hade blivit värre nästa gång så skulle jag få svampmedel.

• KarinN80

Vi tog ramlösa på en tops, det fungerade bra för oss...

• SandvikenMamma

Jag har hört att man ABSOLUT INTE ska ge små barn (under 5 år tror jag det var) Ramlösa. Det finns ju som sagt var andra sorter som man kan ge, men just Ramlösa ska man undvika. Pga salter som finns i tror jag..?

• Johanna S

Men det är väl salterna som gör att svampen förvinner? Vichyvatten innehåller ju också salter. Man ska nog inte ge barn Ramlösa att dricka men jag tror inte att det är någon fara att badda lite på tungan.

• Ananak

varför inte göra som bvc sa? Köp vichyvatten, finns i små glasflaskor där man hittar backarna eller i större plast i kylen eller 1 1/2 liters flaskor....

• Johanna S

Ananak: Visste inte om det fanns något som hette vichyvatten det var därför jag frågade.

• Lilla Bettan

frågade oxå på bvc för 2 timmar sedan och hon sa vichyvatten på småflaskor...inget annat mineralvatten fungerar!!!

Hon sa även att jag skulle dränka en bit frottehanduk eller kompress och gnugga ordentligt där svampen sitter!!!

Lycka till

• Ananak

Johanna S: jag menade inget illa!! Verkade kanske lite tvärt skrivet och då ber jag om ursäkt...hoppas usäkten godtages?
    Jag menade mer på att alla andra kom med massa förslag och andra alternativ, jag tycker att har bvc sagt en sak så testar man det, funkar det sen inte så testar man nått annat. Jag är inte alltid överrens med vårt bvc men jag testar det hon säger först...

• Johanna S

Ananak: Ja, det är ingen fara. Håller med om att det är bäst att prova det som bvc säger först!

Svar på tråden Vichy vatten?