• Anonym

pigmentfläckar ser ut som mustasch, hjälp!!!

Jag har för mig att för ca 4 år sen så syntes liite pigmentfläckar under näsan som såg ut som mustasch (det försvann sen helt). Och nu 4 år senare så syns det jättemycket. Jag fick mitt första barn för ca 2 år sedan. Och det är först nu, för några veckor sedan som dessa förbannade pigmentfläckar kommit.

Det ser verkligen ut som att jag har mörk mustasch, det är precis under näsan, och lite tomt i mitten under näsan bara. Nu när jag snart ska ha mens så tror jag att det syns lite mer. Det verkar variera under dagen hur mycket/lite det syns.

Någon som vet nåt som verkligen fungerar? Detta är såå jobbigt. Jag smörjer in med 25solskyddsfaktor varje dag nu. Går knappt att sminka över det, syns nästan mer då, så det struntar jag i nu.. =(
    Tacksam för svar och tips..

• Svar på tråden pigmentfläckar ser ut som mustasch, hjälp!!!
  • MiisPiis

Usch, jag vet det är faktiskt jättejobbigt!

Jag får (hade mycket mer förr) på somrarna, nästan som om mina fräknar "gaddar ihop sig".

Mitt ex var på och försökte gnugga bort en fläck, då han trodde det var choklad!

Men nu har jag inte lika stora fläckar längre, utan fräknarna är mer utspridda, såsom det ska vara! Vet ej vad det beror på.

• Anonym

Ok. Bra att ditt har blivit bättre iallafall då! =) Förlåt, jag skrattade när jag läste hur ditt ex försökte gnugga bort en fläck. Men bättre det ser ut som choklad än mustasch?! Nä, det är nog lika tråkigt.
    Jag har googlat lite nu, funderar på att ringa doktorn imorn och fråga om man kan få recept på denna: www.expressen.se/halsa/skonhet/1.792012/rynkkramer-som-verkligen-fungerar

Under bilden precis står det att det kan hjälpa mot pigmentfläckar. Och nu när jag närmar mig 30årsåldern skadar det inte om det hjälper mot rynkor också

• Lycklig2012

sådär hade jag ett tag under någon graviditet tror jag.. eller om det var efter att ha solat i solarier. Nu är det i alla fall helt borta och har varit i flera år, tror det berodde på hormone (som allt annat)

Man kan ju bara stå ut och skydda med solskyddsfaktor där så att det inte blir värre.

• Anonym

6barnsmamma: skönt att höra att det finns hopp om att de kan försvinna. Då när jag fick för ca 4 år sedan, då försvann de till vintern helt (jag smorde aldrig in mig). Men nu har jag fått mycket värre efter att jag solat mycket i sommar (inte smort in mig nåt då heller)! Det känns itne som att de kommer försvinna. Vissa dagar syns det mer än andra.

• Anonym (jajamensan)

Köp blekkräm på Kicks Åhlens eller var som helst. Dior har, alla  stora märken har det. Har du en afro-salong i närheten så har de ännu bättre medel där, dock vet jag inte hur lagliga det är...
    Jaa, det funkar!!! Men du måste köra morgonkväll och inte ge upp, använda solskydd och lägga ner solning helt *helst* Good luck!!!

• Anonym

jajamensan: Jag har läst om blekkräm, det kan tydligen bli värre med det? Inte bra att bleka huden "själv" så, kan bli vitt och fult istället?
    Är det inte svårt? Man måste pricka in "fläckarna" exakt? Kanske ser ojämnt ut med färgen än mer sen? Har du testat själv? Vet du vad det kostar ungefär?

• Anonym

Det värsta är när folk man pratar med kollar/glor på ens pigmentfläck under näsan!! Man har lust att säga till alla att det är pigmentfläck, INTE mustasch!!!!!
    Vissa jag har sagt det till säger att de aldrig skulle sett det om inte jag sagt det, och andra ser det inte alls (säger de iallafall) hm

• Anonym (jajamensan)

Hahaha, värre?? Ja, man ska hålla tyst om sina hemlisar, om man vill vara den enda mamman som fått bort sina pigmentsfläckar.
    Det är inte klorin, så du kan inte sabba nåt...

• Anonym

jajamensan: Men om man råkar bleka lite utanför där man inte har pigmentfläck så blir väl huden där ljusare också, då syns det skillnad? En vit prick istället? Eller är det inte permanent? Vad heter den krämen tro, och vad kostar den? Får kanske kolla på åhlens imorn.

• Anonym (jajamensan)

Nejdå, om du använder en scrubkräm så blir det ju ingen mega skillnanad på en gång. Prata med dem i butiken, helst en invandrare, de brukar ha koll och en del bleker hela ansiktet!
    Den krämen som jag använde tillverkas inte längre men har en väninnan som jag tipsade och hon kör nu med Diors. Den har hon använt en månad, och det synd skillnad men det är nog olika hur snabbt det syns. För mig tog det med den andra prudukten två månader, morgon kväll använde jag den 
    Det blir ingen stor skillnad och du behöver inte vara rädd för vita fläckar för det är inget blekmedel på det sättet, det tonar ner tonen en aning, allt eftersom. Det bleks sakta ner så det är inget som händer över en natt.
    Prata som sagt med dem i butiken, de brukar veta precis och kan se vvad som passar din hudtyp bäst!

• Anonym (jajamensan)

Kan också berätta att det höll jättefint efter det, använde krämen för 6 år sedan. Försöker vara nog av uv-kräm och har dagkräm med skydd så man inte glömmer.
    Krämerna kostar olika, Dior är dyr, finns nog bra och billiga, värt att testa iaf! Min var den billigaste på märknande just då, jag trodde inte på det o ville köpa billigt - och så funkade det!
    Sen gav jag bort den och det funkade på henne med...

• Sar

Jag tror det kallas chloasma (stavning?) och beror på hormoner. Jag fick det själv när jag väntade barn. Tydligen kan det bli bättre om man är noga med att använda solkräm.

• Anonym (laser)

Men kan man inte ta bort det med laser ? Finns ju skönhetssalonger som tar bort "kärringfäckar" med laser.

• Anonym

Jag har iaf köpt den där salvan på apoteket nu, får se om de hjälper..

• Anonym (jajamensan)

Har de på apoteket med? *bra att veta* Lycka till nu tjejen, håller tummarna! Glöm inte; var envis!

• Anonym

jajemensan: Förlåt jag var otydlig, jag har köpt den här: www.expressen.se/halsa/skonhet/1.792012/rynkkramer-som-verkligen-fungerar
    Jag har inget Åhlens nära där jag bor, men funkar inte denna så ska jag garanterat testa nån på Åhlens! =) Kanske kan köra både och? Får kolla efter den nästa gång jag är på Åhlens.
    Jag var hos doktorn igår av en annan orsak, så visade jag min mustasch, men de tyckte inte att det syntes ens, men som sagt, det syns mer ibland och inte lika mycket andra gånger. skumt det där =)

• Anonym (c)

Anonym skrev 2008-10-01 21:42:33 följande:

Jag har iaf köpt den där salvan på apoteket nu, får se om de hjälper..
    Kan man köpa den utan recept?
  • Anonym

C: Nä man måste ha recept.
    Men lite drygt, det står att det kan ta 6 veckor innan man ser resultat =/ Smörjer även in några finrynkor jag fått nu när jag närmar mig 30årsåldern :P Får se om det hjälper.

• Anonym (jajamensan)

Hej igen, har du nåt parfymeri hos dig? De har kankse också nåt...
    Ofta så tycker inte folk att det syns med "mustaschen" men det är ju nåt man känner själv... Lycka till nu med alla medel, ge inte upp så ska du se att det försvinner!

Svar på tråden pigmentfläckar ser ut som mustasch, hjälp!!!