vampyria2 skrev 2008-10-30 07:31:02 följande:
Ja det beror ju på hur man ser det. Jag och som tur är min sambo annser att när vi har barnen så är det först och främmst våran uppgift att se till att det funkar här hemma. Sen kan vi be den andra föräldern om hjälp om det inte löser sig här, tex om bägge är upptagna.När man blir tillsammans med någon som har barn och bildar familj, när man flyttar i hop, då annser jag att man har samma annsvar för de barn som bor i den familjen.Sen snacket om att det skulle vara att skaffa hushållerska och barnpiga är ju löjligt, då kan man säga att alla ensamstående skaffar en hushållerska för de sysslorna måste ju ävnen göras utan barn Väljer man en partner som har barn då får man sätta sig själv i situationen som om man är en förälder de veckorna barnen är hos en, annser jag
Det är ju inte riktigt sant att allt som måste göras i en barnfamilj även måste göras i ett hushåll som består av endast vuxna. I en barnfamilj måste man se till att barnen har hela och rena kläder att ta på sig, att de får bra mat på bestämda tider, att de går och lägger sig i tid samt kommer upp i tid på morgonen, att de gör sina läxor, att de uppför sig osv osv. I ett hushåll som består av två vuxna så kan var och en ansvara för sig. Jag menar inte att var och en alltid bara skall tvätta sin tvätt och diska sin disk men om den ena förväntar sig att den andre alltid skall sköta allt sådant så ja, då blir det faktiskt detsamma som att det är en hushållerska han eller hon är ute efter, inte ett jämställt förhållande.
Att hjälpas åt är en sak, men att kräva att den andre tar ansvar för sådant som han eller hon inte har någon som helst skyldighet att göra det är en annan sak. Jag skulle t ex aldrig KRÄVA att min man handtvättar mina exklusiva underkläder, lika lite som han KRÄVER att jag skall skjutsa hans dotter till skolan. Däremot hjälper vi varandra gärna även med sådana saker i och med att det ibland kan underlätta familjens vardag att göra detta för varandra, men det finns inget tvång i det och det är inte heller så att vi förväntar oss dessa tjänster av varandra.
Man blir inte förälder av att skaffa sig en partner som har barn sedan innan. En förälder har nämligen rätt att vara med och ta viktiga beslut gällande barnen, de har rätt att medverka vid föräldramöten och utvecklingssamtal, det är de som går till doktorn med barnet då det blir sjukt, det är de som får den där villkorslösa kärleken som inte naggas i kanten varje gång man är tvungen att säga någonting som kan uppfattas som negativt, osv osv. En bonusförälder tillåts väldigt sällan ha denna roll för sina bonusbarn. Varför är det då så självklart att man skall behöva ta på sig allt det vardagliga slitet? (Ibland, som i TS fall, till och med i större utsträckning än vad de biologiska föräldrarna gör.)
Jag vill inte jämföra med de fall där bonusföräldern faktiskt tillåts att ta en riktig föräldraroll och där det är ok att man engagerar sig i barnet utan att någon av de biologiska föräldrarna blir hysterisk, dessa fall finns ju naturligtvis också men de är inte alls lika många.